نقد ادله جواز کرایونیک قبل از مرگ از نظر فقه اهل بیت (ع)
یکی از مسایل مستحدثه که در حوزه فیزیک و پزشکی در حال شکل گیری است، بحث کرایونیک یا سرمازیستی است. در کرایونیک، بدن در دمای بسیار پایین منجمد می شود تا در آینده با پیشرفت علم پزشکی بتوان حیات و سلامتی را به شخص بازگردانند. وظیفه فقه پاسخگویی به نیاز انسان در همه مسایل است؛ چه مسایلی که در فقه سابقه داشته یا مسایل نوظهور که سابقه ای در فقه ندارد. ادله لفظی یکی از مهمترین ابزارها برای استنباط همه احکام شرعی، به خصوص مسایل مستحدثه است. حکم کرایونیک در فقه اهل بیت چیست؟ در جواب این پرسش در فقه دو دیدگاه جواز و عدم جواز کرایونیک وجود دارد که برای تبیین و اثبات هرکدام آن ها باید حکم شرعی استنباط شود. برای اثبات جواز کرایونیک، از آیات مرتبط به القای در تهلکه و قتل نفس و روایات مرتبط با حرمت خودکشی، وجوب درمان و مطلوبیت طول عمر و مانند این ها استفاده شده است. اما به نظر می رسد این ادله کافی نیستند و نیاز به بررسی بیشتری دارند. در مقاله پیش رو، با روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی ادله لفظی جواز کرایونیک پرداخته شده است. نتیجه بررسی ادله لفظی جواز، نشان می دهد که همین ادله می توانند مثبت عدم جواز و حرمت کرایونیک باشند و همان طور که فتاوای برخی از مراجع معظم تقلید بیانگر عدم جواز این عمل است، عدم مشروعیت قوت می گیرد. لازم به ذکر است به علت نوپا بودن این مساله، کرایونیک بحث و تحقیق بیشتری طلب می کند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.