نقش پیش بینی کننده ی افکار تکرارشونده ی منفی، راهبردهای تنظیم هیجان و خودمراقبتی بر پذیرش و تبعیت درمانی افراد مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت نوع دو به عنوان شایع ترین بیماری متابولیکی، یک اختلال مزمن و پیش رونده است که باعث ایجاد عوارض پایدار و افزایش بیماری های قلبی عروقی، عروق مغز، عروق محیطی، نفروپاتی، رتینوپاتی، نوروپاتی، پای دیابتی، آمپوتاسیون و مرگ ومیر در افراد مبتلا می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش پیش بینی کننده ی افکار تکرارشوند ه ی منفی، راهبردهای تنظیم هیجان و خودمراقبتی در پذیرش و تبعیت درمانی مبتلایان به دیابت نوع دو بود.

روش ها

روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه ی آماری شامل تمامی افراد مبتلابه دیابت نوع دو انجمن دیابت استان چهارمحال و بختیاری بود که از این میان با استفاده از نمونه گیری در دسترس و براساس جدول مورگان، تعداد 300 نفر از مبتلایان به دیابت نوع دو انتخاب شدند. آزمودنی ها به وسیله ی پرسشنامه ی افکار تکرارشونده ی منفی، پرسشنامه ی نظم جویی هیجان، پرسشنامه ی خودمراقبتی و پرسشنامه ی تبعیت از درمان، مورد ارزیابی قرار گرفتند و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها

یافته های پژوهش حاکی از آن بود که افکار تکرارشونده ی منفی، راهبردهای تنظیم هیجان و خودمراقبتی هر سه به صورت معناداری پذیرش و تبعیت از درمان را در مبتلایان به دیابت نوع دو پیش بینی می کنند.

نتیجه گیری

با توجه به مشخص شدن نقش پیش بینی کننده ی معنادار افکار تکرارشونده ی منفی، راهبردهای تنظیم هیجان و خودمراقبتی در پذیرش و تبعیت از درمان مبتلایان به دیابت نوع دو، همچنین به دلیل شیوع بالای این بیماری، به نظر می رسد مداخلات روان شناختی با در نظر داشتن نقش متغیرهای مذکور جهت کاهش مشکلات روان شناختی و افزایش پیروی از درمان این بیماران مثمر ثمر واقع شود، همچنین توجه به نقش افکار منفی تکرارشونده، راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم هیجان و پایبندی به مراقبت از خود می تواند به منزله ی پیشگیری از وخیم شدن دیابت نوع دو و کنترل بهتر آن باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2592797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!