آسیب شناسی انتصاب نظام مدیران حرفه ای در سازمان های دولتی ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت شناخت آسیب های سازمانی که بسیار متنوع هستند و در همه سطوح  سازمانی بر روی عملکرد و اهداف تاثیر می گذارند و اختلال عملکردی ایجاد می نمایند ضرورت دارد تا آنها شناسایی و مورد توجه قرار گیرند یکی از این آسیب ها که می بایست مورد بررسی و توجه قرار گیرد ، بررسی و آسیب شناسی انتصاب نظام مدیران حرفه ای در سازمان های دولتی ایران است در واقع این آسیب شناسی مسیر موفقیت و پایداری سازمان های دولتی و تدوین گر الگوی شایستگی است ، شناخت آسیب های سازمانی حساس ترین و مهم ترین اقدامی است که خروجی آن ارتقای اثر بخشی سازمان است. این پژوهش نظر به اهمیت موضوع یاد شده بر این مقوله تمرکز کرده و با توجه به اینکه بررسی و جمع بندی یافته های مطالعات گذشته نقش بسزایی در شناخت و طراحی الگوهای شایستگی داشته است و با هدف کاربردی صورت گرفته است..

روش

پژوهش حاضر از حیث داده ها آمیخته و اکتشافی و  از حیث روش اجرای پژوهش و مطالعه به دو صورت داده بنیاد و پیمایشی مقطعی صورت گرفته  است . تعداد نمونه های این مطالعه 235 مورد است و برای سنجش متغیرهای الگوی داده بنیاد  از یک پرسشنامه چندماده ای  مبتنی بر یافته های بخش کیفی استفاده شده  و به کمک فن دلفی و طوفان مغزی مورد تایید خبرگان قرار گرفته است.

یافته ها

بر اساس یافته های این پژوهش، اولویت بندی شاخص ها، مولفه ها و ابعاد الگوی انتصاب مدیران حرفه ای سازمان های دولتی توسط مصاحبه با خبرگان و متخصصان دانشگاهی و با بهره مندی از  فن دلفی 40 گویه، 8 مولفه و 2 بعد شناسایی و توسط آزمون CVR اولویت بندی گردید که به ترتیب مولفه های «ساختاری»، «مدیریتی»، «استراتژی»، «فرهنگ سازمانی» و «مدیریت منابع انسانی» بیشترین تاثیر را از بعد درون سازمانی و مولفه های «اجتماعی- فرهنگی»، «اقتصادی» و «سیاسی- قانونی» به ترتیب از مهمترین آسیب های انتصاب نظام مدیران حرفه ای در سازمان های دولتی ایران از بعد برون سازمانی می باشند.

نتیجه گیری

  بر اساس یافته های پژوهش، می توان این گونه نتیجه گیری نمود که تمامی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ایران، نیازمند افراد خلاق ، انعطاپذیر و مسیول است از طرفی شناسایی، جذب و نگهداشت کارکنان با چنین ویژگی ها دارای فرایند پیچیده ای بوده و ضرورتا مدیریت منابع انسانی باید خود را با هنجارهای روز منطبق نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2595855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!