اثر هشت هفته مصرف مکمل کینوا بر سطوح سرمی آیریزین، پروفایل لیپیدی و شاخص های بدنی زنان بزرگسال چاق تمرین نکرده شهر اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
مکمل های تغذیه ای با کاهش اشتها و چاقی از بروز بیماری ها جلوگیری می کند. هدف تحقیق بررسی اثر هشت هفته مصرف مکمل کینوا بر سطح سرمی آیریزین، پروفایل لیپیدی و شاخص های بدنی در زنان بزرگ سال چاق تمرین نکرده بود.
مواد و روش ها
روش تحقیق از نوع نیمه تجربی و آزمایشگاهی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. آزمودنی های تحقیق 20 نفر از زنان بزرگ سال سالم تمرین نکرده چاق شهر اردبیل بودند که به طور تصادفی انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه مکمل (10=n) و کنترل (10=n) قرار گرفتند. گروه مکمل 25 گرم کینوا را به مدت هشت هفته و سه بار در هفته به صورت پخته مصرف کردند. برای اندازه گیری آیریزین و نیم رخ چربی، مقدار 5 سی سی خون، 24 ساعت قبل از هشت هفته و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه گرفته شد. شاخص های بدنی نیز اندازه گیری شد. برای مقایسه میانگین داده های بین و درون گروهی، قبل و بعد از هشت هفته مصرف کینوا، آزمون آنکووا با تعقیبی بونفرونی و تی جفت شده به کار گرفته شد. سطح معناداری 05/0>P در نظر گرفته شد.
نتایج
سطح آیریزین سرمی (0001/0P=) گروه مکمل پس از هشت هفته مصرف کینوا در مقایسه با قبل از هشت هفته و در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری داشت. در حالیکه، سطح سرمی VLDL (0001/0P=)، تری گلیسرید (0001/0P=) و کلسترول تام (0001/0P=) کاهش معنی داری داشت. سایر شاخص های پروفایل لیپیدی و ترکیب بدنی تغییر معنی داری نداشت (05/0<P).
نتیجه گیری
طبق نتایج بدست آمده، فعالیت ضد باکتریایی عصاره اتانولی سیاه دانه و آنتی بیوتیک کوتریموکسازول بر روی MRSA دارای اثر سینرژیسم است و می توان از ترکیب این دو عامل ضدباکتربایی به منظور بهبود خاصیت های ضدمیکروبی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!