حمایت از بازداشت شدگان درگیری های مسلحانه غیربین المللی در نظام بین المللی ‏حقوق بشر: با نگاهی به قضیه سردار محمد علیه وزارت دفاع انگلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نظام بین المللی حقوق بشر در هر زمان و مکانی پاسدار حداقل های زندگی شرافتمندانه برای نوع انسان است. بازداشت شدگان درگیری های مسلحانه غیربین المللی، یکی از گروه هایی هستند که به سبب شرایط خود در وضعیتی آسیب پذیر قرار می گیرند و نیازمند حمایت ویژه این نظام اند. ازآنجایی که به موجب حقوق بین الملل کنونی، افراد متعلق به این گروه رزمنده نبوده، درنتیجه اسیر جنگی به شمار نمی روند، از حمایت های مندرج در کنوانسیون سوم ژنو برخوردار نیستند. از این رو، بایستگی حمایت از آنان در نظام حقوق بشر، بیش از پیش نمایان می شود. مقاله فرارو سر آن دارد تا از رهگذر شیوه ای توصیفی- تحلیلی، به مطالعه حمایت های انجام شده در نظام بین المللی حقوق بشر از این گروه و بررسی موردی قضیه سردار محمد علیه وزارت دفاع انگلستان دست یازد. ابتنای مبانی حقوق بین الملل کنونی بر نظام وستفالیایی دولت محور و دشواری پایبندسازی گروه های مسلح غیردولتی ازجمله چالش های اصلی حمایت از این افراد در نظام بین المللی حقوق بشر به شمار می رود. همچنین، افزایش حمایت از گروه هایی مانند زنان و کودکان که در وضعیت بازداشت در درگیری های مسلحانه غیربین المللی با آسیب پذیری چندسویه روبه رو هستند، از بایسته های گریزناپذیر حمایت کارآمد از این دست اشخاص محسوب می شود. در این راستا، ارایه مجموعه ای از قوانین ماهوی و رویه ای قابل اجرا که هم اقدامات دولت ها و گروه های مسلح غیردولتی را هدایت کند و هم از حقوق افراد آسیب دیده حمایت نماید، ضرورتی تام می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
411 تا 432
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!