اثربخشی بسته آموزش فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

فرسودگی تحصیلی از متغیرهایی است که بر عملکرد تحصیلی فرد تاثیر می گذارد. اختلال های رفتاری نیز ازجمله اختلال های شایع و ناتوان کننده در کودکان و نوجوانان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری انجام شد.

روش بررسی

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شناسی در زمره پژوهش های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال رفتاری (درون نمود) شهرستان یزد تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-1396 در پایه اول متوسطه این شهر مشغول به تحصیل بودند. برای نمونه گیری با استفاده از روش های نمونه گیری خوشه ای، دو گروه 20نفره آزمایش و گواه از دانش آموزان با مشکلات رفتاری به عنوان نمونه انتخاب شدند. سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (فرم خودگزارشی نوجوانان) (مینایی، 1385) برای شناسایی دانش آموزان دارای اختلال رفتاری و برای ارزیابی فرسودگی تحصیلی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (برسو </sup>و همکاران، 2007) به کار رفت. گروه آزمایش دوازده جلسه آموزش فراشناختی را دریافت کرد؛ اما گروه گواه هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معناداری 0٫05 در نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد، پس از حذف اثر پیش آزمون، بین گروه آزمایش و گروه گواه در مولفه های فرسودگی تحصیلی شامل خستگی هیجانی و بی علاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشت (0٫001>p).

نتیجه گیری

براساس یافته های پژوهش نتیجه گرفته می شود که آموزش فراشناخت بر بهبود فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری اثربخش است؛ بنابراین می توان از بسته آموزشی مذکور در کاهش فرسودگی تحصیلی این دانش آموزان استفاده کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
263
لینک کوتاه:
magiran.com/p2598460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!