آنالیز کمی و بررسی فعالیت‎های بیولوژیکی Bauhinia vahlii Wight & Arn. رویش یافته در نپال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جنس Bauhinia از حدود 300 گونه تشکیل شده است و به طور گسترده در اکثر کشورهای گرمسیری جهان پراکنده است.

هدف

اثرات آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریایی، ضددیابتی و آنالیز کمی عصاره های ساقه، برگ و دانه Bauhinia vahlii (نام مترادف Phanera vahlii) مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی

فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره های خام و فراکسیون ها با استفاده از روش مهار رایکال آزاد 2،2 -دی فنیل-1 -پیکریل هیدرازیل (DPPH) مورد ارزیابی قرار گرفت. فعالیت ضددیابتی با روش مهار آلفا- آمیلاز مورد بررسی قرار گرفت. سمیت عصاره های گیاهی با استفاده از روش کشندگی میگوی آب شور (BSLA) با کمک آرتمیا سالینا به عنوان ارگانیسم آزمایش بیولوژیکی ارزیابی شد.

نتایج

فراکسیون آبی برگ دارای محتوای فنلی تام بالایی برابر با 168/47 ± 1/94 میلی گرم گالیک اسید در گرم بود. محتوای تام فلاونوییدی حداکثر در فراکسیون آبی برگ با میزان 158/51 ± 2/99 میلی گرم کویرستین در گرم یافت شد. عصاره ساقه فعالیت آنتی اکسیدانی قوی با IC50 برابر با 1/91 ± 0/33 میکروگرم در میلی لیتر در مقایسه با استاندارد کویرستین با IC50 برابر با 3/46 ± 0/40 میکروگرم در میلی لیتر نشان داد. فراکسیون دی کلرومتانی برگ (DCM) دارای خواص مهاری قابل توجهی در مهار آلفا- آمیالز با IC50 برابر با 112/70 ± 2/0 میکروگرم بر میلی لیتر در مقایسه با استاندارد آکاربوز 9/34 ± 2/0 میکروگرم بر میلی لیتر نشان داد. نتایج بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره متانولی ساقه و دانه هاله عدم رشد در برابر استافیلوکوکوس اوریوس، باسیلوس سوبتیلیس و کلبسیلا پنومونیه نشان داد اما در برابر اشریشیاکلی بی اثر بود. عصاره متانولی و آبی برگ به ترتیب با LC50 برابر با 257/63 و 100 میکروگرم در میلی لیتر بر ناپلی میگوی آب شور سمیت نشان دادند.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که Bauhinia vahlii غنی از محتواهای فلاونوییدی و فنولی است و می تواند به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی و عوامل ضددیابت، کاندید جداسازی دارو شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
113 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2608549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!