بررسی اثر کاربرد نتایج تحقیقات به زراعی بر عملکرد و بهره وری آب چند محصول در شمال خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور انتقال دانش، افزایش تولید و بهره وری آب در سطح مزارع بهره برداران، پژوهش در قالب 52 سایت الگویی برای 504 هکتار از اراضی احیا شده طرح 550هزار هکتاری دشت های خوزستان و ایلام در شهرستان های دزفول، شوش، شوشتر و اندیمشک طی سال های زراعی 98-1396 اجرا شد. این فعالیت ها در قالب بسته های تکنیکی (اصلاح آرایش کشت، تغذیه کودی متعادل، کشت نشایی، طول بهینه جویچه و یا نوار، انتخاب ارقام مناسب، حفظ بقایا با خاک ورزی حفاظتی و مدیریت آبیاری) متناسب با محصولات مختلف انجام گردید. محصولات منتخب شامل گندم، ذرت، کلزا، چغندرقند، ماش، پیاز، کلم، کاهو، بادمجان، لوبیا و مرکبات بود. در کنار سایت های الگویی، مزارع شاهد که تحت مدیریت مرسوم قرار داشتند، نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. نتیجه مقایسه میانگین ها در تیمار مدیریت برتر (سایت اصلی) با مدیریت مرسوم (شاهد) توسط آزمون t، حاکی از وجود تفاوت معنی دار در افزایش عملکرد و بهبود بهره وری آب بود. نتایج این نشان داد که در صورت فراگیر شدن نتایج، می توان انتظار داشت که میزان کل تولید محصولات حتی با کاهش مصرف آب آبیاری، افزایش یابد. میزان افزایش قابل انتظار تولید در سایت های اصلی نسبت به پیرامونی بین 5 تا 64 درصد و میزان افزایش بهره وری در سایت های اصلی نسبت به پیرامونی بین 5/4 تا 6/93 درصد بسته به نوع محصول بوده است. بنابراین، با توجه به ماهیت سایت های الگویی که توام با مشارکت بهره برداران در فرآیندهای فراگیری و بهکارگیری تکنیک ها است، بکارگیری نتایج تحقیقات در مزارع بهره برداران می تواند به جبران خلا عملکرد، کاهش مصرف آب و ارتقای بهره وری آب کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 69
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2610309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!