نحوه ی ادراک و پاسخ کاربران به تغییرات کالبدی شهری با توجه به دلبستگی مکانی آنها به محیط (موردپژوهی: محلات مرزداران شرقی و دریان نو)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و بستر شهری و تغییرات مربوط به آن، از جمله عوامل موثر بر دلبستگی مکانی است که خود می تواند بر ویژگی های مختلف فردی و اجتماعی از جمله روابط و احساس افراد تاثیرگذار باشد. با توجه به نحوه ی تاثیرگذاری تغییرات محیطی و دلبستگی مکانی بر یکدیگر، نحوه ی درک تغییرات محیطی توسط کاربران با توجه به میزان دلبستگی مکانی آنها به محیط متفاوت است. نحوه ی ادراک، پیامدها و پاسخ های متفاوتی را از سوی کاربران به همراه دارد. در ارتباط با نحوه ی ادراک تغییرات محیطی متناسب با دلبستگی مکانی، پژوهش های کمی صورت گرفته است. در بیشتر پژوهش ها به رابطه ی دلبستگی مکانی و نحوه ی ادراک تغییرات توجه نشده و پژوهش های مذکور، بیشتر از این که در پی تدوین روابط علت و معلول باشند، جنبه ی توصیفی داشته و تنها به شخص و ویژگی های او توجه کرده اند. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی نحوه ی ادراک، تفسیر، ارزیابی و پاسخ شهروندان به تغییرات مختلف محیط به خصوص کالبدی، متناسب با دلبستگی مکانی افراد است. این مطالعه با استفاده از روش های تحلیل محتوا و نظریه ی زمینه ای و با استراتژی استقرایی و استفهامی انجام شده و هدف آن است تا با کشف مفاهیم و مقوله ها و ارتباط میان آن ها، مدلی مرتبط با نحوه ادراک تغییرات محیطی و پاسخ به آن ها براساس دلبستگی مکانی، با بررسی در ساکنان محلات دریان نو و مرزداران شرقی واقع در منطقه ی 2 شهرداری تهران به دست آید. درنهایت براساس نحوه ی ادراک کاربران مشخص شد که دلبستگی مکانی ناشی از تغییرات کالبدی شهری دارای ابعادی شامل: محرک های غیرکالبدی، نوع تغییرات کالبدی و میزان سرعت و وسعت آن، پاسخ های روانی (احساسات و انگیزه های روانی) و پاسخ های عملی است که در قالب زمان و مکان مشخص شکل می گیرد. براساس نتایج، پاسخ به تغییرات را می توان در قالب دو دسته ی ماندن (با ارتباط موثر و یا غیرموثر با محیط زندگی) و یا نقل مکان (جابه جایی) با اقدام های متفاوت کالبدی تا رفتاری تعریف نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!