فراتحلیل عوامل اثرگذار بر سرمایه فکری در سازمان های حوزه سلامت (مطالعه موردی: دانشگاه های شهر اردبیل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 سرمایه فکری مجموعه دانش و اطلاعاتی است که می تواند به ارزش تبدیل شود. یکی از ابعاد مهم سرمایه فکری شناسایی عوامل موثر بر آن می باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیل های ارایه شده در زمینه عوامل اثرگذار بر سرمایه فکری حوزه سلامت بود.

روش کار

 روش پژوهش، کمی و از نوع فراتحلیل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مقالات با درجه علمی و پژوهشی، طرح پژوهشی در دانشگاه محقق اردبیلی و پایان نامه های موجود در دانشگاه های محقق اردبیلی و علوم پزشکی اردبیل در بین سال های 1396-1392 که به بررسی تاثیر عوامل اثرگذار بر سرمایه فکری پرداخته بودند، تشکیل می داد. از بین پژوهش های انجام شده 52 مورد با روش نمونه گیری هدفمند، برای بررسی برگزیده شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک دو نرم افزار CMA2 و SPSS-22 انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرات ثابت و اثرات تصادفی، برای بررسی معنی داری فراوانی پژوهش ها از روش شمارش کای اسکویر و جهت ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده گردید.

یافته ها

 به منظور بررسی وجود سوگیری انتشار در مطالعات اولیه از نمودار فونل استفاده شد که سوگیری انتشار را در مطالعات اولیه در متغیر سرمایه فکری نشان داد. برای رفع این مشکل از آزمون برازش دووال و توییدی برای هر دو مدل اثرات ثابت و تصادفی استفاده گردید. به منظور بررسی همگنی مطالعات از آزمون I2 و Q استفاده شد که نشان داد مطالعات اولیه همگن نیستند. اندازه اثر محاسبه شده برای مطالعات تحت هر دو مدل ثابت و تصادفی از نظر آماری برای متغیر مورد بررسی معنادار بود. همچنین نتایج ترکیب احتمالاتt واینر نشان داد بین اندازه اثرهای ترکیب شده تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت 71 عامل اثرگذار بر سرمایه فکری شناسایی و اثرگذاری آن ها معنی دار ارزیابی شد. در بین عوامل شناسایی بالاترین شاخص اندازه اثر محاسبه شده مربوط به متغیرهای کارآفرینی فناورانه و مزیت رقابتی بود.

نتیجه گیری

 نظر به اینکه متغیرهای کارآفرینی فناورانه و مزیت رقابتی، بالاترین اثر را بر سرمایه فکری دارند؛ این ارتباط توجه بیشتر متولیان امر را به متغیرهای مذکور می طلبد.

زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!