راهکارهای ترمیم آسیب های روحی ناشی از جرم در حقوق ایران ، انگلستان، امریکا و فرانسه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در  نظام حقوقی ایران ، انگلستان، امریکا و فرانسه صدمات روانی به عنوان قسمی از آسیب های معنوی شناخته شده است. درحالی که مفهوم و دامنه این دو آسیب از یک دیگر مجزاست. در نتیجه راهکارهای ترمیم این دو باید متفاوت باشد. هدف از  این پژوهش بررسی تطبیقی راهکارهای ترمیم آسیب های روانی ناشی از جرم در حقوق کشورهای  ایران با مطالعه تطبیقی با نظام حقوقی ایالات متحده امریکا، انگلستان و فرانسه است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی با رویکرد تطبیقی است که از حیث اهداف کاربردی و از حیث ابزار تحقیق اسنادی و کتابخانه ای است. اطلاعات جمع آوری شده شامل قوانین حقوقی - کیفری و قوانین  ایران ، فرانسه، انگلستان و امریکا می باشد؛ که مورد تجزیه تحلیل قرارگرفته اند.

یافته ها

براساس یافته های تحقیق در حقوق ایران، آسیب های روانی از آسیب های معنوی تفکیک نشده است.در حقوق ایران به بیان مفهوم و مصادیق آسیب های روانی پرداخته نشده است.در فرانسه منظور از آسیب روانی آسیب هایی است که بر منافع غیر مالی و غیر موروثی وارد می آید. در انگلستان صرفا  آسیب هایی که  به عنوان بیماری در علم روان شناسی شناخته شوند قابل مطالبه می باشند. در امریکا  آسیب روانی اعم از ضربه عاطفی یا اختلال روان است.

نتیجه گیری

  در ایران و فرانسه روش های عذرخواهی،درج حکم در جراید و پرداخت غرامت در ترمیم آسیب های روانی اتخاذ می شود. در امریکا پرداخت غرامت تا سقف مشخص با مداخله هیات منصفه انجام می گردد. در انگلستان نیز عذرخواهی و غرامت تحت شرایط خاص از سوی قربانیان مستقیم جرم قابل مطالبه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
882 تا 889
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!