رهیافت های انتقادی به تصویر حاکمان زن در کتاب تاریخ ایران از ظهور اسلام تا ظهور حکومت سلجوقی، پژوهش دانشگاه کمبریج

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

با وجود اینکه حضور و جایگاه زنان در جوامع اسلامی از موضوعات مهم و مورد توجه مستشرقان بوده است، اما به دلایلی در کتاب "تاریخ ایران از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان " پژوهش دانشگاه کمبریج، جایگاه و نقش زنان در تحولات سیاسی و اجتماعی نادیده گرفته شده است. در واقع با نادیده انگاری نقش زنان در مجموعه مقالات این کتاب، حضور آنان در امور مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و دیگر امور، بسیار کم اهمیت جلوه داده شده است. مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و انتقادی، سعی کرده است  تا به بازتاب جایگاه و نقش زنان ایرانی به روایت نویسندگان مجموعه مقالات این کتاب بپردازد. به نظر می رسد علی رغم آگاهی نویسندگان مقالات این کتاب از نقش و جایگاه زنان در تحولات این دوره ، جایگاه زنان ایرانی بویژه زنان فرمانروا و حاکم به درستی مشخص و تبیین نشده است. پس پرسش اصلی این است : نقش  و جایگاه زنان ایرانی در کتاب تاریح کمبریج چیست؟ مستشرقان چه تصویری از زن ایرانی در این کتاب ارایه داده اند؟ هرچند باید اعتراف کرد که  انعکاس حضور آشکار زنان در کتاب های تاریخی به صورت کلی هم بسیار کم  رنگ است، لیکن مطالعه انتقادی این مجموعه مقالات نشان می دهد، عدم بررسی همه جانبه منابع مکتوب تاریخی، یکی از عوامل مهم نادیده انگاری نقش آفرینی زنان در تاریخ تحولات ایران بوده است. هرچند در این مقوله پیش داوری های مستشرقین نسبت به زنان مسلمان هم سبب عدم اهتمام به درج نقش آفرینی آنان در تحولات هم موثر بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 104
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2622101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!