به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مستشرقان" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «مستشرقان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه فقیهی*، نفیسه امیری دوماری

    امام حسین (ع) و قیام عاشورا از مباحثی است که خاورشناسان و اسلام پژوهان غربی آن را مورد توجه قرار داده اند. این پژوهش با رویکردی تحلیلی- توصیفی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای به بررسی و نقد نظرات دونالدسون در کتاب مذهب شیعه در رابطه با امام حسین (ع) پرداخته است. یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهد که نتایج حاصل از مطالعات دونالدسون در برخی موارد به دلیل استفاده از منابع اهل سنت یا استفاده از منابع مستشرقان دیگر و عدم استفاده از منابع و مصادر معتبر تاریخی شیعی تصویری مناسب از امام حسین (ع) و قیام او ارائه نکرده است.

    کلید واژگان: امام حسین پژوهی مستشرقان, دوایت دونالدسون, مذهب شیعه, مستشرقان
  • یاسمن یاری*
    انگاره اسلام دین شمشیر، در جهان امروز معتقدان فراوانی دارد. بخش زیادی از فرایند تولید این انگاره، با اهمیتی که نویسندگان سده های نخستین اسلامی به غزوات رسول اکرم(ص) دادند، در سیره پیامبر(ص) برجسته سازی شد و بخش دیگر را کسانی بازتولید کردند که یا به عمد یا به اشتباه و به دلیل دانش ناقص و نداشتن رویکرد انتقادی از این منابع بهره نادرست بردند. جنگ بدر به عنوان مهم ترین غزوه رسول اکرم(ص)، داده ای بود که در این فرایند به صورت چشمگیری استفاده شد و بررسی چگونگی این بهره برداری می تواند از اثر بعضا تخریبی ایستارهای نادرست بکاهد. از آنجا که نخستین متون تولیدشده مستشرقان که با اطلاع زیاد از منابع اسلامی و بهره ارزشمند از آن، در عصر استعمار نگاشته شده است، پس برای گام نخست، بررسی شکل استفاده ایشان از غزوه بدر برای به تصویر کشیدن شخصیت رسول اکرم(ص) می تواند اقدامی مفید برای شناخت فرایند تولید انگاره خشونت طلبی درباره نبی اکرم باشد. این نویسندگان در جهت اثبات ایستارهای خویش از اسلام و حضرت محمد(ص)، بعضی از وقایع را برجسته سازی کردند و بعضی دیگر را به حاشیه راندند؛ بنابراین بررسی این نوع عملکرد در این متون می تواند اهمیت شایان توجهی داشته باشد.
    کلید واژگان: غزوه بدر, حضرت محمد(ص), مستشرقان, عصر ویکتوریا, انگاره خشونت طلبی
    Yasaman Yari *
    TitleThe concept of Islam, the religion of the sword, has many adherents in the world today. A Much of this thought was created by early Islamic historians. These writers placed great emphasis on the wars of the Prophet of Islam. And later ignorant writers intensified this process. The Battle of Badr has the greatest resonance in the historical sources of early Islam, which provided later biographers with important information about the Battle of Badr. The Orientalists of the colonial period also used these data a lot for various purposes, making some events appear important while downplaying or deleting others. This review helps to know the author's performance and intellectual orientation as well as the degree of his bias, and it reveals the author's degree of hostility or neutrality toward the Prophet of Islam. Examine how the Battle of Badr is reflected in the texts of English-language Orientalists of the Victorian period.
    Keywords: The Battle of Badr, Hazrat Mohammad, Orientalists, Victorian period, concept of violence
  • علی جدیدبناب*، عبدالله فرهی
    واکاوی آراء مستشرقان درباره عبدالله بن سبا، از منظر تحلیل تاریخی، دارای اهمیت خاصی است. مساله این پژوهش در وجه کلی بررسی و تحلیل اندیشه های مستشرقان نسبت به عبدالله بن سبا از حیث وجود خارجی و فرضی است. این پژوهش با انگیزه شناخت دیدگاه های مستشرقان درباره عبدالله بن سبا نسبت به وجود واقعی یا عدم وجود آن انجام گرفته است و نیل به این مقصد در سایه توصیف و تبیین نقش و عملکرد عبدالله بن سبا، با گردآوری داده های کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی میسر است. برونداد این پژوهش، بررسی آراء مستشرقان از حیث وجود واقعی یا عدم وجود ابن سبا بوده است. از جنبه تحلیل، به جهت دسترسی اغلب مستشرقان به منابع اهل سنت، عدم اطلاع کافی از منابع و اندیشه های شیعه، سنی بودن اکثریت مسلمانان جهان اسلام، سبب تقویت آراء دانشمندان اهل سنت در منظر و مطالعات مستشرقان نسبت به عبدالله بن سبا گردیده است.
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: تحلیل, گونه شناسانه, مستشرقان, ابن سبا, تشیع, یهود
    Ali Jadidbonab *, Abdollah Farrahi
    Analyzing the opinions of Orientalists about Abdullah bin Saba, from the perspective of historical analysis, is of particular importance. The problem of this research is to examine and analyze the thoughts of Orientalists regarding Abdullah bin Saba in terms of his external and hypothetical existence. This research has been done with the motive of knowing the views of the Orientalists about Abdullah bin Saba' regarding its real existence or non-existence, and achievement this goal is possible by describing and explaining the role and performance of Abdullah bin Saba, by collecting library data and using a descriptive-Analytical method. The output of this research was to examine the opinions of Orientalists in terms of the real existence or non-existence of Ibn Saba. From the analysis point of view, due to the access of most Orientalists to Sunni sources, lack of sufficient knowledge of Shia sources and thoughts, the fact that the majority of Muslims in the Islamic world are Sunni, has strengthened the opinions of Sunni scholars in the perspective and studies of Orientalists towards Abdullah bin Saba.
    Keywords: analysis, typology, Orientalists, Ibn Saba, Shiism, Jews
  • فریبا پات*، زهرا صرفی

    شماری از مستشرقان در آثار خود، ضمن بررسی تاریخ صدر اسلام این ادعا را طرح کرده اند که اسلام دینی آخرت گرا و به تاسیس نهادهای دنیوی بی اعتنا بوده است. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و اتکای بر شواهد و مستندات گوناگون، تلاش دارد تا مسیله توجه به تاسیس نهادهای دنیوی را در صدر اسلام بررسی نماید. از این رو، برای دستیابی به این هدف، به طور ویژه تاسیس نظام آموزشی در صدر اسلام را مطالعه نموده است. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که استدلال تاریخی به سود این ادعاست که رسول خدا(ص) در عصر خود، نظامی آموزشی را بنا نهاد. عوامل مختلفی در تاسیس این نظام آموزشی موثر بوده است که مهم ترین آن، خصلت اسلام به عنوان دینی که پیروان خود را به بهره مندی از دنیا بر محور توحید و عبودیت امر کرده است و دیگر اینکه، پیامبر(ص) برای آموزش اسلام به تازه گروندگان، مجاهدت بسیار نمود و به این آموزش جهت بخشید.

    کلید واژگان: اسلام آخرت گرا, اسلام جامع گرا, مستشرقان, نظام آموزشی, نهادهای دنیوی
    Fariba Pat *, Zahra Sarfi

    Several Orientalists examined the history of early Islam and claimed that Islam is an exclusively apocalyptic religion without any concern about the establishment of secular institutions. This research tries to investigate the condition of secular institutions during this period. In order to achieve this goal, a study on the establishment of the educational system has a central role. The findings show that the historical evidence demonstrates that Prophet Muhammad (PBUH) established an educational system based on the characteristic of Islam as a religion that commands its followers to benefit from worldly life, respecting monotheism and devotion. The Prophet was seriously concerned about teaching Islam to new converts.

    Keywords: comprehensive Islam, educational system, hereafter Islam, Orientalists, secular institutions
  • نصرت بانو عزیزی*

    با وجود اینکه حضور و جایگاه زنان در جوامع اسلامی از موضوعات مهم و مورد توجه مستشرقان بوده است، اما به دلایلی در کتاب "تاریخ ایران از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان " پژوهش دانشگاه کمبریج، جایگاه و نقش زنان در تحولات سیاسی و اجتماعی نادیده گرفته شده است. در واقع با نادیده انگاری نقش زنان در مجموعه مقالات این کتاب، حضور آنان در امور مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و دیگر امور، بسیار کم اهمیت جلوه داده شده است. مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و انتقادی، سعی کرده است  تا به بازتاب جایگاه و نقش زنان ایرانی به روایت نویسندگان مجموعه مقالات این کتاب بپردازد. به نظر می رسد علی رغم آگاهی نویسندگان مقالات این کتاب از نقش و جایگاه زنان در تحولات این دوره ، جایگاه زنان ایرانی بویژه زنان فرمانروا و حاکم به درستی مشخص و تبیین نشده است. پس پرسش اصلی این است : نقش  و جایگاه زنان ایرانی در کتاب تاریح کمبریج چیست؟ مستشرقان چه تصویری از زن ایرانی در این کتاب ارایه داده اند؟ هرچند باید اعتراف کرد که  انعکاس حضور آشکار زنان در کتاب های تاریخی به صورت کلی هم بسیار کم  رنگ است، لیکن مطالعه انتقادی این مجموعه مقالات نشان می دهد، عدم بررسی همه جانبه منابع مکتوب تاریخی، یکی از عوامل مهم نادیده انگاری نقش آفرینی زنان در تاریخ تحولات ایران بوده است. هرچند در این مقوله پیش داوری های مستشرقین نسبت به زنان مسلمان هم سبب عدم اهتمام به درج نقش آفرینی آنان در تحولات هم موثر بوده است.

    کلید واژگان: زن ایران, مستشرقان, تاریخ ایران دانشگاه کمبریج
    Nosratbanoo Azizi *

    Although the presence and position of women in Islamic societies have been important topics and of interest to Orientalists, for some reasons, in the book "Cambridge History of Iran: Period from the Arab Invasion to the Seljuks", research from the University of Cambridge, the position and role of women in the political and social developments of Iran Ignored.
    In fact, by ignoring the role of women in the collection of articles in this book, their presence in various matters, including political, social, and other matters, has been made very less important. The present article has tried to reflect the position and role of Iranian women in a descriptive-analytical and critical way according to the authors of the collection of articles in this book. It seems that despite the knowledge of the authors of the articles in this book about the role and position of women in the developments of this period, the position of Iranian women, especially the ruling women, has not been properly defined and explained. So the main question is: What is the role and position of Iranian women in the Cambridge history book? What image of Iranian women have the Orientalists presented in this book? Although it must be admitted that the reflection of the obvious presence of women in historical books is generally very weak, the critical study of this collection of articles shows that the lack of comprehensive examination of written historical sources has been one of the important factors of ignoring the role played by women in the history of Iran's developments. However, in this category, the prejudices of the Orientalists towards Muslim women have also been the reason for the lack of attention to include their role in the developments.
     

     Introduction  

    The confrontation of orientalists with the role and position of women in Islamic lands has been one of the topics of their interest. It is very important. including the fame of its authors, the academic atmosphere of writing, and the many audiences of this work, at least in Iran; Finally, the inclusion of topics and the diversity of the authors of the articles in this book have added to its charms. It was compiled, edited, and published by Richard Nelson Frye at Cambridge University translated in Iran by Hassan Anousheh, and published in Tehran by AmirKabir Publishing House in 2005. We want to examine the image of women in this book, although we know that the image of women in historical texts is very faint and often neglected, but many traces of them can be found in historical developments.
     
     Material & Methods 
    The present article has tried to reflect the position and role of Iranian women in a descriptive-analytical and critical way according to the authors of the collection of articles in this book. It seems that despite the knowledge of the authors of the articles in this book about the role and position of women in the developments of this period, the position of Iranian women, especially the ruling women, has not been properly defined and explained. So the main question is: What is the role and position of Iranian women in the Cambridge history book? What image of Iranian women have the Orientalists presented in this book? Although it must be admitted that the reflection of the obvious presence of women in historical books is generally very weak, the critical study of this collection of articles shows that the lack of comprehensive examination of written historical sources has been one of the important factors of ignoring the role played by women in the history of Iran's developments. However, in this category, the prejudices of the Orientalists towards Muslim women have also been the reason for the lack of attention to include their role in the developments.
     

    Discussion of Results & Conclusions  

    Reviews and critical evaluation showed that although this book has provided good information about the history and civilization of Iran after Islam until the arrival of the Seljuks, for reasons such as lack of access to sources and lack of attention to the role of women in the history of Iran after In Islam, the presence of women in politics, society, culture, etc. has been ignored and sometimes this issue has been ignored as if it denies the presence of women in the society in question. And because most of the historical books were written by men, the neglect of women is a frequent thing in history, and this is not exclusive to Iranian women. However, it seems that orientalists have discriminated more against Muslim women, and it is as if historians have refused to look at women realistically and have written history by default based on the superiority of men over Muslim women. In this book, the ability of Iran's ruling women and achieve the highest political power in the territory of their government has been ignored, and this has caused the role of women to be greatly reduced by wording and writing less about their position. In this book, the dangerous and behind-the-scenes roles of women, which are sometimes difficult to prove, are detailed, but the role of women in religious sciences, jurisprudence, mysticism, poetry, astronomy, medicine, and dozens of other civilizational matters, of which there were many examples in this period It has been neglected. Although studies and investigations have shown that the neglect of this issue is not a unique issue. Of course, studies and investigations have shown that the neglect of this issue is not a problem that is unique to the history of Iran, but in other existing studies, traces of concealment and neglect of the role of women can also be seen.

    Keywords: Iranian women, Cambridge History of Iran, orientalists, The prejudices
  • راضیه سیروسی*، محمدحسن الهی زاده

    ظهور دین اسلام که ناسخ ادیان و شرایع پیشین به‌شمار می‌آید، واکنش مسیحیان و یهودیان را برانگیخت. آنان اسلام را دینی رقیب می‌دانستند. به همین سبب، طرحی برای شبهه‌افکنی در آیات قرآن به راه انداختند که محور آن، ادعای تناقض در آیات قرآن بود. تغییر قبله ازجمله موضوعاتی بود که توجه حداکثری مستشرقان را به خود جلب نمود. سوال اصلی تحقیق این است که مستشرقان از تغییر قبله چه انگاره‌ای داشته‌اند؟ و چه پاسخی می‌توان به سخنانشان داد؟ نتایج نشان داد که برخی از نویسندگان تحت سیطره دیدگاه‌های استعماری، نسخ احکام را راهکاری برای پوشاندن برنامه نبوت پیامبر(ص) می‌دانستند، اما نویسندگان آزاد تغییر قبله را همراهی یهودیان با پیامبر(ص) عنوان می‌کردند. علاوه بر دلایلی همچون امتحان مسلمانان و واکنش به طعنه‌های یهود، نکته مهم رفتار خصومت‌آمیز و فریبکارانه یهود با مسلمانان است.

    کلید واژگان: پیامبر(ص), قبله, تغییر قبله, نسخ در قرآن, مستشرقان
  • علیرضا زکی زاده رنانی، مجید فقیه حبیب آبادی، سیدمحسن مکسبی

    مسئله جمع آوری قرآن و نقش تعیین کننده زید بن ثابت (د. 45ق) موضوعی مهم و بحث برانگیز در تاریخ قرآن کریم است. مطالب موجود در منابع مربوط به علوم قرآنی، بازتاب دهنده نگاهی خوش بینانه به زید است. این مقاله با روش وصفی تحلیلی به بازبینی این نگاه و دیدگاه مستشرقانی مانند شوالی، جان برتون و بلاشر درباره نقش زید بن حارثه می پردازد. مقاله با فرض جمع قرآن، پس از پیامبر (ص) و با پرسش درباره چرایی گمارده شدن زید به این مسئولیت، به واکاوی روایت ها و گزارش ها می پردازد. این بررسی، فضیلت سازی های بحث برانگیز و بزرگ نمایی های بسیار درباره زید و تقویت فرضیه ادای دین از سوی خلفا را به دلیل نقش زید در سقیفه نشان می دهد

    کلید واژگان: زید بن ثابت, جمع قرآن, تاریخ قرآن, حبر الامه, مستشرقان
    Alireza Zakizadeh Ranani, Majid Faqih Habibabadi, SeyedMohsen Maksabi

    The issue of collecting Holy Quran and the determinative role of Zeid Ibn e- Sabet (45 After Hijrah) is considered as a controversial issue in Holy Quran. The materials present in the sources related to qur’anic sciences is the reflection of an optimistic view toward Zeid. Through the analytical- descriptive method of research, this study investigates the reports and narrations according to this viewpoint as well as that of orientalists such as Shovali, John Berton, and Belasher about Zeid Ibn e-  Haretheh, assuming the collection of Holy Quran after the Holy Prophet Mohammad (PBUH) and questioning the reason of assigning this responsibility to Zeid. This research reveals the controversial virtues and too much exaggerations about Zeid and strengthening the hypothesis of performing debt and obligation on behalf of caliphs is due to the role of Zeid in Saqifeh.

    Keywords: : Zeid Ibn e- Sabet, collection of Holy Quran, history of Quran, orientalists
  • علی شمس*، محمدسعید نجاتی

    این مقاله برای اثبات وجود داده های مهم و ارزشمند در کنار داده ها و تحلیل های خطا در آثار مستشرقان دوره استعمار، با مطالعه موردی عملکرد جان لوئیس بورکهارت، مستشرق سوئیسی، در کتاب «سفر به عربستان» است. موضوع اصلی این پژوهش بررسی ویژگی های اثر بورکهارت به عنوان یک مستشرق قرن نوزدهم است. پس از معرفی اجمالی بورکهارت، نقاط قوت وی در این اثر در محورهای جامعیت و گستردگی مطالب؛ توجه به تاریخ اجتماعی حرمین؛ تحقیق میدانی و بسنده نکردن به نقلیات؛ پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر؛ و دقت در نقل و اندازه گیری اماکن جغرافیایی و سپس نقاط ضعف او در این کتاب در دو دسته خطاهای نقلی و خطاهای تحلیلی بررسی شده است. خطاهای مربوط به آیین حج؛ خطاهای تاریخی مربوط به اماکن تاریخی مربوط به احکام حج و عمره، خطاهای تحلیلی مربوط به برده داری در اسلام، سنت احرام، نگاه قرآن به اهل کتاب، مهریه دختران مکه، معرفی مذاهب اسلامی و تعصب ورزی بر ضد اسلام، از جمله خطاهای او در این اثر است. وجود نکات مثبت در کنار خطاها در اثر او، اثبات کننده نظریه «امکان بهره مندی علمی از آثار علمی مستشرقان» در کنار هوشیاری و گوش به زنگی درخصوص خطاهای علمی و جهت گیری مذهبی و سیاسی آنان است.

    کلید واژگان: بورکهارت, مستشرقان, حجاز, مکه, حج
    Ali Shams, Mohammad Saeed Nejati

    Attempting to prove that there are important and valuable information, along with the incorrect accounts and analysis in the works orientalists in the period of colonial rule, this article makes a case study of the performance of John Lewis Burckhardt, a Swiss orientalist, in his book "Travels in Arabia". The main concern of this study is to examine the characteristics of the work of Burckhardt as a nineteenth-century orientalist. To answer this question, the mentioned book uses an analytical method based on library sources in its historical study of the subject. After giving a brief account of Burckhardt, the article points to the strengths of his argument in this work regarding the comprehensiveness and diversity of content, the attention given to the social history of the two shrines, making a field of study and not just resting on the transmitted accounts, his perseverance and tireless efforts, and accurate citation, measurement and location of sites; and then investigates the weaknesses of this book, which fall in two categories: unauthentic narration and unsound analysis. Among the shortcomings of this work are those related to Hajj rituals; the incorrect analysis of historical errors concerning the historical places related to Hajj and Umrah rules, incorrect analysis of slavery in Islam, the rite of Ihram, the Quranic view about the People of the Book, the dowry of the Meccan, the picture he gives about the schools of thought in Islam and fanaticism towards Islam. The positive points alongside the shortcomings contained in his work corroborate the view of "the possibility of scientifically benefiting from orientalists’ scholarly works" provided that the reader should be well aware of the shortcomings they make and of their orientation towards certain religious and political thoughts.

    Keywords: Burckhardt, orientalists, Hejaz, Mecca, Hajj
  • آرمان فروهی، محمدحسن رازنهان، علیرضا عطاری
    زندگانی و شخصیت حضرت محمدˆ به عنوان پیامبر دین مبین اسلام، همواره مورد توجه شرق شناسان بوده است. در خانواده پیامبرˆ، حضرت خدیجهƒ، به عنوان اولین همسر و نخستین ایمان آورنده به ایشان در عصر مکی، نقش برجسته ای در مراحل ابتدایی دعوت رسول الله ˆ داشت. براین اساس، ابعاد مختلف زندگانی حضرت خدیجهƒ، در آثار مستشرقان نمود و تجلی فراوانی داشته است. دیدگاه بیشتر مستشرقان حول پنج محور نحوه آشنایی حضرت خدیجهƒ با پیامبرˆ، ازدواج با پیامبرˆ، ماجرای بعثت و حمایت های ایشان از رسول خداˆ، و رحلت خدیجهƒ و پیامدهای آن واکاوی شده است.
    طبیعی است که برخی از دیدگاه های مستشرقان، با گزارش های منابع متقدم تاریخی همسو و قابل تایید است، اما ادعاهای غیرقابل تایید متعددی نیز به چشم می خورد که در این نوشتار، با لحاظ تفاوت های طبیعی میان فرهنگ جهان اسلام و غرب و نیز شرایط و روح حاکم بر مطالعات شرق شناسی به روش کتابخانه ای و با استناد به منابع متقدم تاریخی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
    کلید واژگان: حضرت خدیجه?, حضرت محمد?, مستشرقان, ازدواج, بعثت, رحلت خدیجه?
    Arman Furouhi, Muhammad Hassan Raznahan, Alireza Attari
    The life and character of the Prophet Muhammad (S) as the Prophet of Islam, has always been interested by the Orientalists. Hadrat Khadija (as), as the first wife and first Muslim woman in the Meccan era, in the Prophet’s family, had a noticeable role in the initial stage of the invitation of the Allah's Messenger. Accordingly, the various dimensions of Hadrat Khadija’s (as) life had a lot of manifestation in Orientalists’ works. The most Orientalists’ opinions have been analyzed around five topics, familiarity of Hadrat Khadija (as) with the Prophet (S), her marriage to the Prophet (S), the event of an appointment (Be'sat), her support for the Messenger of Allah (S) and the demise of Hadrat Khadija (as) and its consequences. Using a desk research and referring to the early historical sources, and considering the natural differences between the Islamic and western culture and the conditions and ruling spirit over the Orientalist studies, this paper analyzes the unconfirmed claims of the Orientalist in this respect, though, naturally, some views are verifiable and consistent with the early historical sources.
    Keywords: Hadrat Khadija (as), Prophet Muhammad (S), Orientalists, Marriage, Be'sat, demise of Khadija (as).
  • مهدی بهرامی، سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)
    ادبیات عرفانی قسمتی از میراث منظوم و منثور فارسی است که تحت تاثیر معنوی عرفان اسلامی در تاریخ و تمدن اسلامی به وجود آمده و یکی از موضوعات پژوهشی مورد علاقه مستشرقان بوده است؛ تحقیقات و مطالعاتی که عموما بر مبنای روش های مطالعاتی غربی تدوین شده و روش هایی که عمدتا برون دینی بوده اند. از این رو نتایج مطالعات مستشرقان در این عرصه غالبا با نتایج مطالعات مسلمانان متفاوتند؛ چراکه پژوهشگران مسلمان برخلاف مستشرقان، ادبیات عرفانی را در ساحت دینی تحلیل می کنند. از این رو این تحقیق درنظر دارد با روش تحلیلی توصیفی به بررسی نظریات مختلف مستشرقان - که عموما تاریخی است - بپردازد و در نهایت با ارائه نظریات محققین فارسی زبان و مسلمان در این خصوص عنوان کند که نگاه تاریخی، تبیین صحیح و مناسبی از منشا شکل گیری ادبیات عرفانی نیست؛ چراکه پیوند شعر و عرفان اسلامی، پیوندی فرازمانی، معرفتی و غیر تاریخی است.
    کلید واژگان: تصوف و عرفان اسلامی, ادبیات تصوف, شعر عرفانی, مستشرقان
    Mahdi Bahrami, Seyed Abolqasem Hosseini
    Mystical literature is a part of the Persian poetic and prose heritage emerging under the spiritual influence of Islamic mysticism in Islamic history and civilization. It has been one of the favorite subjects of Orientalists. Research studies have been generally carried out based on Western research methods and not based on religious approaches. Therefore, the outcomes of Orientalists’ studies often differ from Muslims’ findings. In fact, unlike Orientalists, Muslim scholars analyze mystical literature within the religious arena. Therefore, this study implements descriptive and analytical methods to examine Orientalists’ various theories which are generally historical. Eventually, it presents Persian speaking and Muslim scholars’ viewpoints in this regard to maintain that using historical lens is not accurate and appropriate for explaining the formation origin of mystical literature. Because the connection between poetry and Islamic mysticism is a kind of non-historical, noetic and beyond time one.
    Keywords: Sufism, Islamic Mysticism, Sufi Literature, Mystical Poetry, Orientalists
  • سید امیر میرهلی
    تاریخ دودمان اموی یکی از مهم ترین برهه های تاریخی در جهان اسلام است که تاریخ پژوهان پرشماری به بررسی آن پرداخته اند. کاوش در چگونگی برآمدن تا برافتادن این دودمان، شاخصه اصلی این پژوهش ها بوده است. اما فراکاوی و کالبدشکافی چرایی برآمدن و برافتادن امویان امری است که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. این در حالی است که در دهه های اخیر رهیافت های میان رشته ای و به دنبال آن بررسی چرایی برافتادن دودمان های تاریخی با بهره گیری از نظریات جامعه شناسی تاریخی، در تاریخ نگاری رواج چشم گیری داشته است. این نوشتار پژوهش های گوناگون صورت گرفته پیرامون امویان را در سه حوزه تاریخ نگاری غربی، عربی و ایرانی در دو قرن اخیر، با در نظر گرفتن توالی زمانی پژوهش ها و مکتبی که پژوهش بدان تعلق دارد مورد بررسی قرار داده و کوشیده است کاستی ها و نارسایی های هر یک از آن ها را نمایان سازد و سرانجام درباره بایسته های اموی پژوهی در آینده، چند نکته را یادآور شده است.
    کلید واژگان: امویان, مستشرقان, تاریخ نگاری, اموی پژوهی, جامعه شناسی تاریخی
    Seyed Amir Mirheli
    The period of Umayyad dynasty is considered as the most significant historical spans in the world of Islam being studied by a number of history surveyors. The investigation on the emergence and collapse of this dynasty has been the main property of this research, but the cause of this issue has not been that much regarded. While in the latest decades it has been prevalent the interdisciplinary approaches as well as the study on the cause of collapse of dynasties through the historical sociological view within the historiography.This writing has investigated the researches done in regard with Umayyads in the three domains of western, Arabic and Iranian historiography in the latest centuries considering the order of researches and the school to which the researches belong. It has endeavored to manifest the drawbacks of each of them. Finally, it has reminded some points related to the necessities of Umayyad survey in the future.
    Keywords: Umayyads, orientalists, historiography, Umayyad survey, historical sociology
  • فهیمه مخبر دزفولی
    علت واهمیت مهاجرت علمای جبل عامل به ایران در دوره صفویه، محل بحث مستشرقان است که در دهه های اخیر سبب ایجاد دو گرایش بین آن ها شده است. گروهی با نظریه سنتی خاورشناسان که اولین بار توسط ادوارد براون مطرح شده موافقند. وی با تاکید بر اهمیت این رویداد در تاریخ صفویه، علت دعوت شاه اسماعیل از علمای جبل عامل و مهاجرت آنان به ایران را کمبود علما و منابع شیعی در ایران دانسته است. بیشتر مستشرقان متقدم صفوی پژوه مانند راجر سیوری و آلبرت حورانی و از پژوهش گران جوان تر خانم رولا ابیساب از جمله طرفداران این نظریه هستند. گروهی نیز با اندرو نیومن استاد دانشگاه ادینبورو موافقند که اهمیت این مهاجرت را کمتر دانسته و علت روی آوردن شاه اسماعیل به علمای جبل عامل را عدم استقبال علمای شیعه ایران و بحرین از دعوت وی می داند. به این ترتیب اکنون ابیساب و اندرو نیومن در واقع نمایندگان این دو گروه از مستشرقان شناخته می شوند. به نظر می رسد تفاوت دیدگاه های مستشرقان در این مورد برگرفته از تفاوت در چارچوب های مطالعاتی آنان باشد. در حالی که اندرونیومن با استفاده از استنادات تاریخی بیشتر به تحولات سیاسی-مذهبی خصوصا در قالب تعارض اصولی- اخباری توجه دارد، ابیساب با استفاده از همان اطلاعات تاریخی، موضوع را از منظری متفاوت و در قالب رقابت و دشمنی صفوی- عثمانی بررسی می کند نگارنده در این مقاله با بررسی هر دو دیدگاه مستشرقان کوشیده است تا به یک جمع بندی بین این دو دیدگاه دست یابد.
    کلید واژگان: جبل عامل, صفویه, تشیع, مستشرقان
    The cause and significance of the immigration of ‘Amilis ‘ulama to Iran in Safavid era is a polemical topic among the scholars of oriental studies in the last few decades. Some of them agreed with Edward Browne who believed that the paucity of shi’i sources and ‘ulama in Iran was the main reason for the invitation by Safavid kings. Most of the pioneer scholars such as Roger Savory, Albert Hourani and among the youngers, Rula Jurdi Abisaab supported this assumption. On the other hand, some scholars approved Andrew Newman viewpoint that diminished the importance of the immigration and maintained that the main reason for the invitation of ‘Amilis ulama by Shah Isma’il was since the Shi’i‘ulama of Bahrain and Irak denied and underestimated this invitation and accused the Safavid kings to extremism. Meanwhile, Abissab and Newman are both the representatives of those two theories among the scholars. It seems that the differentiate is derived from the distinctive frameworks of their studies. While Newman considered the issue in a ‘Usuli-Akhbari framework, Abissab used the same information and evidence in a Safavid-Ottoman framework. In this article, both viewpoints will be compared and assimilated.
    Keywords: Djabal Amil, Safavid, Shiite, Oriental studies
  • زینب کریمی*، محمد علی چلونگر
    مطالعات اسلامی به عنوان یکی از حوزه های مهم شرق شناسی از دیر باز مورد توجه مستشرقان بوده است. ولتر به عنوان یکی از این مستشرقان در سده هجدهم میلادی (1694- 1778) به شرح و بسط آراء و افکار خود درباره اسلام به ویژه حضرت محمد(ص) پرداخت. او در آغاز یعنی در مرحله نخست، نگاهی بسیار منتقدانه نسبت به اسلام و حضرت محمد(ص) داشته است. تا جائی که پیامبر را مردی جاعل، دروغگو و فریب کار معرفی کرده است. مرحله دوم که در اواسط زندگی فرهنگی و علمی او است، به موضعی معتدل تر نسبت به اسلام و حضرت محمد(ص) رسیده است. در این مرحله پیامبر را مردی سیاستمدار معرفی کرده است و در نهایت در اواخر عمر به مدح و ستایش حضرت محمد(ص) پرداخته است. و حضرت را پدید آورنده بزرگ ترین انقلاب روی زمین، و دین اسلام را بزرگ ترین دین معرفی کرده است. در این مقاله برآنیم تا براساس روش توصیفی-تحلیلی به شرح افکار ولتر درباره پیامبر، چگونگی متحول شدن او و علل آن بپردازیم. و در همین جهت در صدد پاسخ به پرسش های زیر باشیم.
    1. علل نگاه نقادانه ولتر به شخصیت حضرت محمد(ص) چیست؟
    2. ولتر در چه مواردی نسبت به حضرت محمد(ص) انتقاد داشته است؟
    3. علل تغییر دیدگاه ولتر نسبت به حضرت محمد(ص) چه بوده است؟
    4. آیا بین نگاه مثبت ولتر در نیمه دوم عمرش نسبت به حضرت محمد(ص) و نگاه نقادانه او نسبت به مسیحیت، ارتباطی وجود دارد؟
    کلید واژگان: مستشرقان, ولتر, اسلام, حضرت محمد(ص)
    Zeynab Karimi*, Mohammad Ali Chelongar
    François-Marie Arouet (Voltaire) (1694-1778) as a most controversial orientalist in 18th century, expressed challenging views about Islam and Life of Prophet (Sira) which have undergone a gradual evolution. Initially, in the first phase he has a highly critical view on Islam and Muhammad such that he has addressed him as a liar and deceitful man. In the second phase which synchronizes with the middle of his cultural and scientific life he adopted a moderate stance on Islam and Muhammad. In this phase he has introduced the prophet as a politician and finally late in life, he has praised and worshipped the prophet and has referred to him as creator of the biggest revolution and religion and mentions Islam as the greatest religion. Thus, this paper aims to illustrate the thinking of Voltaire about Muhammad, the way he was transformed and its causes and this study also seeks to answer the following questions: 1. What is the reason of Voltaire’s critical attitude towards Muhammad? 2. In which issues he criticizes Muhammad? 3. What factors are involved in transforming Voltaire’s outlook on Muhammad? 4. Is there any relationship between his positive view on Muhammad in the second half of his life and his critical attitude towards Christianity?
    Keywords: Orientalists, Voltaire, Islam, Mohammad
  • محمدحسین رفیعی*
    تاریخ تلاش های غربیان برای شناخت اسلام و سیره پیامبر(ص) به سده نهم میلادی باز می گردد. اما پژوهش های جدی آن ها که در بستره مطالعات آکادمیک و علمی صورت گرفت، از نیمه دوم سده نوزدهم میلادی آغاز شد. از همان ابتدا دو رویکرد معارض در مقابل هم شکل گرفته و تا زمان حاضر نیز ادامه پیدا کرده است: 1. رویکرد افراطی مستشرقانی که با سردمداری لامنس و کایتانی، به کلی نافی ارزشمندی میراث تاریخی و حدیثی اسلامی در بررسی تاریخ قرآن، سیره و صدر اسلام بوده اند و2. رویکرد معتدلانه افرادی چون نولدکه و بکر که در کنار اذعان به وجود هسته حقیقی و تاریخی موجود در این روایات، هم خود را بر زدودن حواشی غیر قابل اعتنا از این منابع مصروف داشتند. این دو جریان با حضور اسلام پژوهان سرشناسی چون گلدتسیهر، شاخت و مونتگمری وات به دهه های پایانی سده بیستم رسید. در این دوره مکتب سیره پژوهی «شکاکیت افراطی» توسط آراء ونزبرو بسط یافت و در آستانه سده بیست و یک میلادی، پژوهش مشترک کرون و کوک آن را به اوج خود رساند. در سویه مقابل افرادی همچون وات، سرجنت و قسطر به دنبال شناخت سازوکاری معتدل و علمی برای تمییز هسته اصلی و تاریخی روایات سیره نبوی بودند. هریک از این پژوهشگران، تحلیل خاصی از روند تحریف، تلخیص یا تبدیل روایات سیره نبوی را مطرح کردند و ساز وکار مختص به خود را درباب تمیز مجعولات از حقایق تاریخی ارائه کردند. اگرچه دستاوردهای باستان شناسی جدید، - نظیر یافته های صحرای نگب در جنوب فلسطین- بسیاری از مدعیات شکاکان افراطی را باطل کرده، اما هم اکنون نیز مطالعات سیره پژوهی در غرب را می توان به دو گروه عمده سنت گرایان خوش بین به سیره نبوی و شکاکان قائل به عدم وجود هسته تاریخی برای روایات سیره نبوی تقسیم کرد. هدف این مقاله، علاوه بر ارائه گزارشی دقیق و جامع از روند شکل گیری و تثبیت آراء این دو مکتب پژوهشی معارض، ارائه تحلیل و داوری علمی نسبت به مواضع و روش شناسی این دو مکتب است.
    کلید واژگان: سیره نبوی, مستشرقان, سیره پژوهی در غرب, شکاکیت افراطی
    Muhammad Hosein Rafiee*
    Back to 9th century, western efforts on knowing Islam and the Sīra of Prophet have been started. But, actual researches on this context occurred in the last half of 19th century. As a diversion which appeared since the very beginning, two approaches represented. (1) Extremist view based on ignoring historical value of Haḍīth in search of history of the Qūran, Sīra and the early period of Islamic history, which was led by Lammens and Caetani. (2) Moderate view of Nöldke and Becker which were dedicated on purifying the “historical Kernel” of Hadīth. With efforts of well known scholars such as Goldziher, Schacht and Montgomery Watt, those vis-à-vis approaches came to the 21th century. In that time, extreme skepticism emerge by Wansbrough and is widespread on basis of Crone and Cook’s works. On the other side, scholars like Watt, Serjeant and Kister devote their efforts on inventing some new methods in search for the “historical kernel” of Haḍīth and Sīra. Although archeological findings of Negev desert disprove many skeptical views about reliability of Haḍīth, there is still an overt dissension between ‘Sanguine’ or traditionalist and ‘Revisionist’ or sceptics. Thus, this study focuses on presenting an accurate story of formation and conformation of those two different approaches and also analyzes their methods and positions about authenticity and reliability of Haḍīth in Sīra studies.
    Keywords: Sīra, western scholars, Sīra studies in the west, Scepticism
  • سید رضا قائمی*، علی راد**
    پژوهه حاضر نقد مقاله «Popular Shi’i Morning Rituals» (مقاله 44) از مجموعه «Shi’ism» نوشته دکتر پیتر چلکوفسکی است. نگاه ایشان به مراسم عزاداری شیعه با وجود بی طرفانه نگاشتن او، همانند نگاه بسیاری از مستشرقان کاستی هایی دارد. وی با بیانی توصیفی به شرح مراسم عزاداری در نواحی مختلف شیعه نشین جهان می پردازد. مبنای وی در بررسی این برنامه ها بر نگاه نمادین یک ناظر بیرونی و بدون کمک گرفتن از آموزه ها و مصادر شیعه استوار است. یکی از راه های شناخت باورهای یک جامعه، بررسی نمادهای موجود در آن محیط است که نویسنده از این روش در تحلیل های خود استفاده کرده است. نوشتار حاضر درصدد اثبات این امر است که چنین روشی نمی تواند بیان درستی از شعائر و آموزه های شیعه ارائه نماید و با کاستی ها و مشکلاتی همراه است.
    این پژوهه در دو محور کاستی ها و امتیازات، به نوشته چلکوفسکی نگاه می کند و نکات مثبت این مقاله را در شکل و ساختار مقاله و روش نویسنده و کاستی های آن را با دو رویکرد محتوایی و روشی مورد تحلیل قرار می دهد.
    کلید واژگان: مستشرقان, عزاداری شیعه, نماد, چلکوفسکی, نقد
    Seyyed Reza Qaemi*, Ali Rad**
    The present paper is critique of the article “Popular Shi’i Mourning Rituals” (Article 44) from Shi’ism collection written by Dr. Chlkowski. Although his viewpoint upon Shi’i mourning rituals is written impartially, like the viewpoint of a lot of orientalists it has some deficiencies. With a descriptive statement, he explains the mourning rituals in different Shiite regions around the world. His basis to analyze these programs is founded on a symbolic view of an external viewer and without relying on the Shia sources and educations. One of the methods of recognizing the beliefs of a society is analyzing the present symbols of that environment from which the author has used to analyze the data. The present paper attempts to show that this kind of method could not be a correct statement of the Shiite rituals and educations and this method is accompanied with some problems and deficiencies. On two main points of deficiencies and advantages, the present study looks upon Chlkowski’s writing and analyzes the positive points of this article in the form and structure of a paper as well as the writer’s style and its deficiencies based on two content and methodological approaches.
    Keywords: Orientalists, Shiite mourning, symbol, Chlkowski, critique
  • حسین عبدالمحمدی، هادی اکبری
    اهداف پیامبر اکرم(ص) از غزوات و سرایا مسئله ای مورد توجه مستشرقان و اندیش مندان غیر مسلمان است که آثار فراوانی درباره آن خلق کرده اند. بیشتر مستشرقان اهداف جنگ های پیامبر اکرم(ص) را مادی و در راستای جنگ ها و غارت های بدوی و سلطه سیاسی و اقتصادی پیامبر(ص) می دانند. این مقاله پس از بیان طبقه بندی شده سخنان مستشرقان، دیدگاه آنان را از منظر تاریخی ارزیابی می کند و با استناد به اسناد تاریخی نشان می دهد که جنگ های پیامبراکرم(ص) با انگیزه دفاع از اسلام و مسلمانان و با اهداف الهی و انسانی انجام گرفته و منزه از اتهام هایی است که مستشرقان درباره آن حضرت (ص) بیان کرده اند.
    کلید واژگان: حضرت محمد (ص), غزوات, سرایا, مستشرقان, تاریخ صدر اسلام
  • حسین عبدالمحمدی
    گسترش سریع اسلام در عصر رسول خدا، ازجمله مسائلی است که توجه دانشمندان به خصوص مستشرقان را به خود جلب کرده است. آنان عوامل متعددی را در گسترش اسلام در عصر پیامبر موثر می دانند؛ اما آنچه بر آن تاکید دارند، نقش کلیدی جنگ و جهاد است. در این پژوهش ابتدا دیدگاه های مستشرقان درباره عوامل گسترش اسلام با یک طبقه بندی اجمالی ارائه گردیده و سپس دیدگاهی که رابطه گسترش اسلام با جهاد را عمیق می داند، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و ناسازگاری آن با مبانی نظری اسلام و واقعیت های تاریخ اسلام روشن شده است. در بخش پایانی مقاله، به دو مسئله دریافت جزیه از اهل کتاب و جهاد ابتدایی که موهم تحمیل عقیده و استفاده از زور در توسعه اسلام است، بررسی و روشن شده که جزیه، مالیاتی است که حکومت اسلامی در برابر خدماتی که به اهل کتاب ارائه می دهد، دریافت می کند و جهاد ابتدایی نیز نوعی دفاع از حق الله و حقوق انسانی و برداشتن موانع برای ایمان اختیاری مردم است.
    کلید واژگان: جهاد, اسلام, پیامبر اکرم(ص), مستشرقان
    Hossein Abdol Mohammadi
    Rapid spread of Islam in Prophet`s lifetime has attracted the attention of scholars, in particular, that of orientalists. They know the spread of Islam due to numerous agents; yet they know holy war as the main. This paper has presented a classification of orientalists in brief at first and, then, assessed and criticized the view claiming holy war as the main agent. Finally, it deals with the tax paid by people of the Book and primary holy war as two agents thought by orientalists as misuse of power in spreading Islam. It has been made clear that the tax has been taken in turn for the services of the governments and primary holy war for defending Divine and human rights and preparing the grounds for optional faith.
    Keywords: Holy war, islam, great prophet, orientalists
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال