ارزیابی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برای بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش بالینی، بررسی مستمر وضعیت موجود لازم است تا نقاط قوت و ضعف آن شناسایی گردد. هدف این مطالعه تعیین کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بود.

روش ها

این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی، روی 108 نفر دانشجویان سال های چهارم، پنجم و ششم دانشکده دندانپزشکی رفسنجان در سال 1400 به روش سرشماری انجام شد. 89 نفر پرسشنامه ها را برگرداندند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. پرسشنامه شامل سوالات دموگرافیک و 26 سوال در پنج بعد کیفیت آموزشی با مقیاس لیکرت بود. حداقل نمره 26 و حداکثر 130 است. توصیف داده ها با آمار توصیفی و تحلیل کیفیت آموزشی بخش های بالینی با توجه توزیع نرمال داده ها با آمار تحلیلی پارامتریک (آنووا، تی تست و پیرسون) انجام شد (05/0=α).

یافته ها

میانگین سنی دانشجویان 2±83/23، 49 نفر دختر و 40 نفر پسر بودند. میانگین نمرات نشان داد مهم ترین و بی اهمیت ترین عامل موثر در کیفیت آموزش بالینی به ترتیب مربوط به حیطه های برخورد با دانشجو و ارزیابی بود. بخش جراحی بیشترین کیفیت و بخش ترمیمی کمترین کیفیت در مقایسه بخش های بالینی داشتند. بر اساس آزمون پیرسون بین سال ورودی دانشجویان با کیفیت بالینی هر یک از بخش ها رابطه معناداری وجود نداشت (005/0>P-Value).

نتیجه گیری

از راهکارهای مهم در افزایش سطح کمی و کیفی کارکرد بخش های بالینی دندانپزشکی، شناخت و آگاهی مسیولان دانشکده از میزان کیفیت آموزش بالینی بخش های گوناگون است. پیشنهاد می گردد با بررسی مستمر وضع موجود و تحلیل مسایل و شناسایی مشکلات سبب ارتقاء کیفیت آموزش شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!