بررسی عوامل موثر بر فساد اداری با نگرش به سلامت بورکراتیک در سازمان های دولتی (مورد مطالعه:بخش معدن وازرت صنعت، معدن و تجارت)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مبارزه با فساد اداری و سلامت بورکراتیک به عنوان مسیله ای حیاتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله ایران می باشد. بستر و مامن فساد اداری، اداره امور دولتی است و از جمله اینکه در وزارت صنعت ، معدن و تجارت به دلیل نقشی که در نظام اقتصادی کشور دارد وجود سلامت بورکراتیک و شناخت عوامل موثر بر آن دارای اهمیت است. از این رو هدف اصلی بررسی عوامل موثر بر فساد سازمانی با نگرش به سلامت بورکراتیک است و کلیه کارکنان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان جامعه آماری (1100 نفر)، تعداد حجم نمونه 285 نفر و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده و تجزیه و تحلیل داده ها در قالب آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزار spss 23 انجام شده است.در نتیجه تحقیق، مهمترین عوامل موثر بر سلامت اداری که منجر به کاهش فساد اداری در بخش معدن وزارت متبوع می گردند عبارتند از نظارت کارآمد، شایسته سالاری در انتصابات، مسیولیت پذیری کارکنان، عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی کارکنان، وجود سیستم پاداش و مجازات عادلانه، تامین معیشتی کارکنان، عدم پاسخگویی به بهره برداران. این عوامل 4/21 درصد از متغیر وابسته (سلامت بورکراتیک) را تبیین می کنند. میزان تاثیرگذاری این عوامل در افزایش سلامت بورکراتیک و کاهش فساد اداری 4/21 درصد می باشد که باید مورد توجه مسیولان و برنامه ریزان در این حوزه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!