انعکاس ناله های درونی فرودست در پرتو واگویه های درونی رمان برید اللیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گفت وگو ابزاری بیانی برای به نمایش گذاشتن درون مایه داستان و معرفی قهرمانان آن به مخاطب است. هدی برکات نویسنده معاصر لبنانی با نگارش رمان برید اللیل و کسب جایزه بوکر عربی 2019، راوی نامه هایی است که بیانگر احساسات مهاجران عرب بوده، با رونمایی از مهم ترین مولفه های مطالعات پسااستعماری، ازجمله فرودست اثری ممتاز در حوزه ادبیات داستانی خلق کرده است. این جستار با روش توصیفی- تحلیلی، با استخراج انواع واگویه درونی در رمان برید اللیل، چگونگی ارتباط انواع تک گویی در پیوند با شخصیت های فرودستان، برقراری ارتباط میان شخصیت های بحران زده داستان با اقشار مختلف جامعه راوی و آگاه سازی خوانندگان از اندیشه شوم استعمار بر حاکمیت سرزمین های جهان سوم، به نگارش درآمده است. رمان برید اللیل سرشار از پیام های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در سرزمین بحران زده عرب می باشد که در چهارچوب انواع گفتمان های درونی و بیرونی در قالب تک گویی های مختلف ارایه شده است. شیوه روایی این رمان و کاربرد انوع راوی در کنار زاویه دید متنوع، منجر به رونمایی از مشکلات بسیار مردم سرزمین نویسنده است که در راس همه مشکلات، درگیری مداوم مردم لبنان، آوارگی و فرودستی مردم آن سرزمین به چشم می خورد و در قالب انواع واگویه این مباحث به تصویر کشیده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 207
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2630906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!