جایگزین های شیر با منشا گیاهی به عنوان یک نوشیدنی حلال: اثرات سلامت بخشی و زیست محیطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مصرف جایگزین های شیر با منشا گیاهی به دلیل تاثیرات مثبت بسیاری که بر سلامت بدن انسان دارد، به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته است. افرادی که از آلرژی به شیر گاو و ناتوانی در هضم لاکتوز رنج می برند، این نوشیدنی ها را ترجیح می دهند. از طرف دیگر، منشا گیاهی این نوشیدنی ها نگرانی های مرتبط با حلیت را برطرف می کند. این مطالعه به بررسی اثرات سلامت بخش و همچنین زیست محیطی انواع جایگزین های شیر که از منابع گیاهی تهیه می شوند می پردازد.

یافته ها و نتیجه گیری

جایگزین های شیر گیاهی اثرات مثبت بر سلامتی دارند که از جمله آنها می توان به بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش خطر بروز بیماری های مزمن مانند دیابت و سرطان، و بهبود عملکرد سیستم ایمنی اشاره کرد. از طرفی، پیامدهای منفی مصرف آنها همچون مواجهه بدن با کمبود برخی مواد مغذی، زیست فراهمی پایین تر ترکیبات مغذی در این نوشیدنی ها نسبت به شیر گاو، و همچنین کاهش بهداشت دهان و دندان به علت وجود قند افزوده در این محصولات نیز حایز اهمیت می باشد. جایگزین های شیر با منشا گیاهی در حفظ تنوع زیستی و کاهش تغییرات آب و هوایی نیز اثر مثبت دارند. در مجموع، علیرغم وجود قند افزوده و کم بودن محتوای پروتیین، حضور ترکیبات فنلی، اسیدهای چرب غیراشباع، انواع آنتی اکسیدان ها، و ترکیبات زیست فعال مانند فیتواسترول ها و ایزوفلاوون ها جایگزین های شیر با منشا گیاهی را به یک انتخاب مناسب در رژیم غذایی به ویژه برای گیاهخواران و همچنین جوامع مسلمان به عنوان یک نوشیدنی حلال تبدیل کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!