فهرست مطالب

پژوهشنامه حلال - سال پنجم شماره 4 (پیاپی 15، زمستان 1401)

پژوهشنامه حلال
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 15، زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سمیه ولی زاده* صفحات 1-11
    سابقه و هدف

    درک پایه ای اصول اولیه طیف سنجی رامان با تقویت نگرش به این روش قدرتمند می تواند به گسترش کاربردهای آن کمک کند. تلفیق روش های تحلیل چند متغیره کمومتریکس با طیف سنجی رامان در حل بسیاری از مسایل پژوهشی و کاربردی موثر است. در این مقاله، به مرور آنالیز داده های طیف سنجی رامان با روش های کمومتریکس پرداخته شده است. روش های آزمایشگاهی توسعه یافته بر پایه کمومتریکس به عنوان ابزاری مطمین، با صحت بالا، و ارزان در صحه گذاری غذاهای با منشا حلال مطرح هستند.

    یافته ها و نتیجه گیری

    روش های الگوشناسی نظارت شده از تکنیک های چند متغیره کمومتریکس هستند که برای شناسایی کیفی، احراز هویت و تحلیل افتراقی دسته های مختلف از جمله مواد خوراکی استفاده می شوند. روش تحلیل مولفه اصلی با کاهش ابعاد داده امکان مشاهده و جستجوگری در فضای داده ها را فراهم می کند و مقدمه ای بر روش های دسته بندی می باشد. احراز هویت ژلاتین استخوان و پوست گاو با اندازه گیری های طیف سنجی رامان و استفاده از روش های الگوشناسی نظارت شده با موفقیت امکان پذیر است. اندازه گیری ساده و غیرتخریبی طیف های رامان و کاربرد روش های چند متغیره کمومتریکس برای تحلیل آنها منجر به ابداع راه حل هایی برای بسیاری از مسایل در حوزه شناسایی کیفی و تعیین کمی در سیستم های پیچیده می شود.

    کلیدواژگان: طیف سنجی رامان، احراز هویت مواد خوراکی، تشخیص تقلب، روش های کمومتریکس
  • حلال و تقریب مذاهب اسلامی
    حامد صادقی* صفحه 2

    تقریب مذاهب اسلامی از صدر اسلام تا کنون مورد اهتمام وتوجه بزرگان دین بوده است. برای نیل به وحدت مسلمان و تقریب مذاهب راهکارها و روش های بسیاری با تاکید بر اشتراکات امت (قرآن، رسول، قبله، و...) در طول تاریخ به کارگرفته شده است. از نظریه های بدیع در زمینه وحدت اسلامی نظریه وحدت اجتماعی است که بر هفت اصل: تعارف، برادری، تعایش، تعاشر، تغافل، تعاون و تسابق استوار است. در این نظریه، تقریب تعایشی از جایگاه برجسته ای برخوردار است. بر اساس این نگاه؛ اگر هم زیستی میان پیروان فرق مختلف اسلامی شکل بگیرد؛ قطعا خواسته یا ناخواسته به هدف تقریب مذاهب اسلامی آن هم در ساحت عمل و زندگی رسیده ایم.بر اساس این چهارچوب فکری فرهنگی (paradigm) به تقریب، حلال که امروزه محور تعایش مسلمانان، در تمامی دنیا است و هم زیستی شایسته و بایسته مسلمین را، در کنار هم و با هویت اسلامی شکل می دهد (با گسترش موضوعیکه شامل موضوعات بسیار از خوراک تا گردشگری و مد و مدیا می شود)، از جایگاه برجسته ای در تقریب مذاهب اسلامی برخوردار است.این وحدت که از خوردنی ها و نوشیدنی ها تا مد و لباس وگردشگری را شامل می شود و در جزیی ترین مراتب زندگی مسلمانان جاری و ساری است، بهترین تراث وحدت بخش در زنگی مسلمان است و با التفات عالمانه می تواند، هم دلی و همبستگی بیشتر امت را موجب شود .

    کلیدواژگان: حلال، وحدت اجتماعی، تقریب، مذاهب اسلامی، هم زیستی
  • جایزه نوبل شیمی در سال 2023
    سمیه ولی زاده صفحه 3

    جایزه نوبل شیمی 2023 به مونگی جی. باوندی، لوییس ای. براس، و الکسی آی. اکیموف به خاطر کارهای پیشگامانه آنها روی نقاط کوانتومی اهدا شده است. نقاط کوانتومی ذراتی به اندازه چند نانومتر هستند که به دلیل اثرات محدودیت کوانتومی خواص نوری و الکترونیکی منحصربفردی از خود نشان می دهند. در اوایل دهه 1980 میلادی، اکیموف و براس به طور مستقل کشف کردند که جذب نوری ذرات نیمه رسانا با اندازه زیر 10 نانومتر به طول موج های آبی متمایل می شود. این دریافت نشان داد که محدودیت کوانتومی خواص بنیادی مواد را در مقیاس نانو تغییر می دهد. در سال 1993، باوندی روش ساده و قابل مقیاس بندی برای سنتز نقاط کوانتومی با کیفیت بالا و اندازه های دقیقا کنترل شده ابداع کرد. به واسطه این پیشرفت ها، امروزه نقاط کوانتومی در کاربردهای متنوعی از جمله نمایشگر، روشنایی ال ای دی و کوانتوم ال ای دی تصویربرداری زیست پزشکی و کاتالیزرها به کار گرفته می شوند. کارهای بنیادی برندگان جایزه نوبل، حوزه جدیدی از علم نانو را گشود و استفاده عملی از پدیده های کوانتومی را ممکن ساخت. این دستاورد نشان می دهد چگونه اثرات کوانتومی می توانند ابزارهای قدرتمند جدیدی را وقتی مواد در مقیاس نانو طراحی شوند در اختیار گذارند. کشفیات آنها نقاط کوانتومی را به عنوان یک دسته مهم از ذرات نانومتری معرفی کرد که خواص آنها را می توان با کنترل اندازه به طور دقیق تنظیم نمود.

    کلیدواژگان: جایزه نوبل شیمی، نقاط کوانتومی، ذرات نانو، مقیاس نانو
  • آتنا نبی زاده رشوند، ملیکا احسانی زاده، حوریه فتاحی مریم ابادی، بشری سلیمی نائینی، نگین شجاعان، محمدحسین منصوریان، فتانه هاشم پور* صفحات 12-25
    سابقه و هدف

    مصرف جایگزین های شیر با منشا گیاهی به دلیل تاثیرات مثبت بسیاری که بر سلامت بدن انسان دارد، به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته است. افرادی که از آلرژی به شیر گاو و ناتوانی در هضم لاکتوز رنج می برند، این نوشیدنی ها را ترجیح می دهند. از طرف دیگر، منشا گیاهی این نوشیدنی ها نگرانی های مرتبط با حلیت را برطرف می کند. این مطالعه به بررسی اثرات سلامت بخش و همچنین زیست محیطی انواع جایگزین های شیر که از منابع گیاهی تهیه می شوند می پردازد.

    یافته ها و نتیجه گیری

    جایگزین های شیر گیاهی اثرات مثبت بر سلامتی دارند که از جمله آنها می توان به بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش خطر بروز بیماری های مزمن مانند دیابت و سرطان، و بهبود عملکرد سیستم ایمنی اشاره کرد. از طرفی، پیامدهای منفی مصرف آنها همچون مواجهه بدن با کمبود برخی مواد مغذی، زیست فراهمی پایین تر ترکیبات مغذی در این نوشیدنی ها نسبت به شیر گاو، و همچنین کاهش بهداشت دهان و دندان به علت وجود قند افزوده در این محصولات نیز حایز اهمیت می باشد. جایگزین های شیر با منشا گیاهی در حفظ تنوع زیستی و کاهش تغییرات آب و هوایی نیز اثر مثبت دارند. در مجموع، علیرغم وجود قند افزوده و کم بودن محتوای پروتیین، حضور ترکیبات فنلی، اسیدهای چرب غیراشباع، انواع آنتی اکسیدان ها، و ترکیبات زیست فعال مانند فیتواسترول ها و ایزوفلاوون ها جایگزین های شیر با منشا گیاهی را به یک انتخاب مناسب در رژیم غذایی به ویژه برای گیاهخواران و همچنین جوامع مسلمان به عنوان یک نوشیدنی حلال تبدیل کرده است.

    کلیدواژگان: آلرژی به شیر، عدم تحمل لاکتوز، جایگزین شیر با منشا گیاهی، نوشیدنی حلال، گیاهخواری
  • محدثه توکلی*، علیرضا کرباسی صفحات 26-33
    سابقه و هدف

    طیب در دیدگاه اسلامی مبتنی بر انطباق فراورده ها با استانداردهای ارگانیک، حلال و فراسودمند در زنجیره تولید تا مصرف بر اساس پنج اصل تعریف شده است که این اصول شامل حلیت، سلامت، اصالت، جذابیت (آراستگی)، و برکت می باشد. هدف از این پژوهش، ارزیابی دیدگاه مصرف کنندگان به ارزش ویژه نشان طیب و بررسی تمایل آنها به پرداخت هزینه برای خریداری فراورده های طیب می باشد.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و نوع بررسی آن یک مطالعه توصیفی می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد و با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری روش نمونه گیری تصادفی ساده به کار برده شد. با استفاده از فرمول کوکران جامعه نامحدود، 119 نفر از مصرف کنندگان مواد غذایی در استان خراسان رضوی در سال 1401 به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و فرضیه های پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS مورد آزمون قرار گرفتند.

    یافته ها و نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که نگرش به نشان طیب بر آگاهی از آن، تداعی نشان، و کیفیت ادراک شده اثر مثبت و معناداری داشته است. اما اثر نگرش به نشان طیب بر وفاداری به آن تایید نشد؛ همچنین در این مطالعه اثر درونی ابعاد ارزش ویژه نشان مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج، اثر آگاهی از نشان بر تداعی نشان و کیفیت ادراک شده را تایید کردند و اثر کیفیت ادراک شده و آگاهی از نشان بر وفاداری نیز تایید شد. اما اثر تداعی نشان بر وفاداری به نشان در مواد غذایی طیب تایید نشد. در بررسی تمایل به پرداخت مصرف کنندگان برای استفاده از نشان طیب نیز نگرش به نشان طیب و وفاداری به آن بر تمایل به پرداخت مصرف کننده اثر مثبت و معناداری داشته است.

    کلیدواژگان: ارزش ویژه نشان، تمایل به پرداخت، نگرش مصرف کننده، نشان طیب
  • مرتضی رحیمی* صفحات 34-43
    سابقه و هدف

    زنبورداری به عنوان یک شغل مفید و درآمدزا مورد توجه مذاهب فقهی اسلامی قرار گرفته و برای آن شروط و احکامی بیان شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی زنبورداری از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از قرآن و احادیث و متون فقهی مذاهب فقهی اسلامی انجام شده است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    از نگاه مذاهب فقهی اسلامی با توجه به ادله قرآن و احادیث، زنبور عسل مال می باشد و مالیت و ملکیت در آن متصور است. لذا می توان از طریق فروش و اجاره آن را به دیگران انتقال داد. گذشته از آن که در زنبورداری باید ضوابط شرعی رعایت شود در داد و ستدهای آن نیز قوانین شرعی باید مدنظر قرار گیرند. زنبور عسل به عنوان یک حیوان از حق حیات برخوردار می باشد و کشتن آن مذموم است. همچنین باید عینا از عسل تولیدی خودش برای خوراک زمستان آن مقداری در کندویش نگه داشته شود. تاکید برخی از دانشمندان اسلامی بر آن که زنبور عسل باید از شهد گیاهان حلال استفاده کند نشانگر سختگیری در زنبورداری حلال است. رعایت احکام زنبور داری و حقوق زنبور عسل به سلامت جسم و روان کمک می کند زیرا عسل به ویژه نوع طبیعی آن شفاء نامیده شده و خواص زیادی دارد. نگاه به متون اسلامی و متون فقهی نشان می دهد که زنبورداری حلال از نگاه اسلام و فقهای مذاهب اسلامی اهمیت زیادی دارد زیرا گذشته از فواید اقتصادی آن به سلامت جسم و روان کمک می کند.

    کلیدواژگان: زنبورداری حلال، عسل، قرآن، فقه اسلامی
  • فائزه السادات میرفخرالدینی* صفحات 44-56
    سابقه و هدف

    گردشگری حلال مفهومی در صنعت گردشگری است که فرصت های جدید و هیجان انگیزی را برای افزایش رشد اقتصادی باز می کند. هماهنگی ویژگی های اخلاقی با ویژگی های مذهبی، محدودیت هایی را برای مصرف کننده مسلمان نسبت به مصرف کنندگان غیرمسلمان در سراسر جهان ایجاد می کند و هدف این تحقیق ضمن معرفی چشم انداز گردشگری حلال، بررسی فرهنگ و ویژگی های آن می باشد که رفتار گردشگران را جهت می دهد.

    مواد و روش ها

    با توجه به اینکه اطلاعات کیفی برای انجام این تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است این تحقیق از نوع کیفی توصیفی-تحلیلی است. مبنای مطالعاتی پژوهش حاضر بر اساس مدل محرک-پاسخ بوده که برای جمع آوری اطلاعات نیز از بررسی کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان بهره گرفته شده است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    گردشگران مسلمان در صنعت حلال به طیف وسیعی از عوامل خارجی و داخلی هنگام تصمیم گیری برای خرید یا عدم خرید یک پیشنهاد پاسخ می دهند. در حالی که این احتمال وجود دارد که یک گردشگر مسلمان رفتار عاطفی یا غیرمنطقی داشته باشد، مدل محرک-پاسخ ارایه شده فرض می کند که صرف نظر از آنچه در داخل جعبه سیاه اتفاق می افتد، واکنش گردشگر مسلمان نتیجه یک فرایند تصمیم گیری آگاهانه و منطقی است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که مسلمانان می توانند سطوح مختلفی از تعهد مذهبی و جهت گیری های فرهنگی داشته باشند. تجربه ی خرید ارتباط مستقیم و مثبتی بین ارزش درک شده و قصد حمایت از فروشگاه های فروش محصولات دارای برچسب حلال دارد. از سوی دیگر، هم سودمندی درک شده و هم تعهد دینی تاثیر مستقیم و مثبتی بر قصد خرید محصولات با برچسب حلال و قصد حمایت از فروشگاه های فروش محصولات دارای برچسب حلال خواهند داشت.

    کلیدواژگان: گردشگری اسلامی، گردشگری حلال، فرهنگ، انگیزه گردشگران مسلمان
  • حامد صاحبی *، امیر جویا طلایی، فرناز رحیمی صفحات 57-66
    سابقه و هدف

     امروزه با توجه به افزایش تقاضای مصرف محصولات حلال در جوامع مسلمان، تعیین مقادیر اتانول در این محصولات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اتانول، که در برخی موارد می تواند به صورت طبیعی در محصولات غذایی تشکیل شود، می تواند از نظر شرعی مسایل بحث برانگیزی را در پی داشته باشد. در تحقیقات گذشته، چندین روش برای اندازه گیری مقادیر اتانول در مواد غذایی و آشامیدنی معرفی گردیده است، اما هر یک دارای معایبی از جمله استفاده از حلال های مضر در عمل استخراج، ریکاوری پایین در استخراج اتانول از ماتریس های جامد و تجهیزات جانبی گران قیمت بوده است. در این تحقیق، روشی جدید و سبز برای تعیین کمی اتانول در غذاها و نوشیدنی های مختلف مطابق با استاندارد بین المللی ایزو معرفی شده است.

    مواد و روش ها

     در این تحقیق از استخراج آبی به کمک هم زدن مغناطیسی همراه با کروماتوگرافی گازی با آشکارساز یونش شعله ای (GC-FID) استفاده شد. پارامترهای اعتبارسنجی نظیر گزینش پذیری، حد تشخیص، حد کمی، خطی بودن، درستی، دقت و  صحت مورد بررسی قرار گرفتند. عدم قطعیت اندازه گیری با استفاده از روش پایین به بالا تخمین زده شد.

    یافته ها و نتیجه گیری

     پارامترهای اعتبارسنجی شامل گزینش پذیری، حد تشخیص (تقریبا 006/0 میلی گرم در گرم) و حد کمی (تقریبا 02/0 میلی گرم در گرم)، خطی بودن (R2 بزرگتر از 999/0)، درستی (بایاس های نسبی کمتر از 3 %)، صحت (ریکاوری 102-97 درصد) و دقت (انحراف استاندارد نسبی کمتر از 5 درصد) رضایت بخش بودند. روش پیشنهادی این مطالعه با روش رسمی AOAC 983.13 مقایسه گردید. نتایج نشان داد روش پیشنهادی در آنالیز ماتریس های جامد از دقت و صحت بالاتری نسب به روش رسمی AOAC برخوردار است. روش تایید شده برای تعیین کمی اتانول در 50 نمونه غذایی و نوشیدنی فرآوری شده تجاری مورد استفاده قرار گرفت. در چهار نمونه مقادیر اتانول بیش از حد مجاز 5/0 درصد یافت شد و در سه نمونه شامل دو نمونه سرکه و یک نمونه آب میوه مقادیر اتانول نزدیک به حد مجاز اندازه گیری شد. بر اساس قاعده تصمیم مبتنی بر باندهای محافظ، غلظت اتانول در هر سه نمونه اخیر بالاتر از حد تصمیم بود. بنابراین سطح اتانول در این نمونه ها بالاتر از حد مجاز اتانول با احتمال انطباق 99 درصد تشخیص داده شد. این مطالعه روشی قابل اعتماد برای آنالیز کمی اتانول در غذاها و نوشیدنی ها فرآوری شده را جهت اطمینان از حلیت آن ها ارایه داده است.

    کلیدواژگان: اتانول، عدم قطعیت، قواعد تصمیم، محصولات حلال
|
  • Somaye Vali Zade * Pages 1-11
    Background and objective

    Basic understanding of Raman spectroscopy by strengthening the attitude towards this powerful method can help to expand its applications. Combination of chemometrics multivariate analysis methods with other instrumental analysis is useful to find proper solutions for many research and practical problems. In this study, analysis of Raman spectroscopy data by chemometrics methods has been reviewed. The developed approach based on chemometrics methods is a valid, accurate, and cost-effective route in authentication of halal foods.

    Results and conclusion

    Supervised pattern recognition methods are the multivariate chemometrics techniques that are used for qualitative identification, authentication and discriminant analysis in different fields, including food researches. The principal component analysis method provides the possibility of visualizing and exploring in the data space by reducing the dimensions of the data and is an introduction to the classification methods. Authentication of bovine skin and bone gelatin is possible with Raman spectroscopy measurements and the use of supervised pattern recognition methods. The simple and non-invasive measurement of Raman spectra and the application of multivariate chemometrics methods for their analysis leads to the creation of solutions for many problems in the field of qualitative identification and quantitative analysis in complex systems.

    Keywords: Raman spectroscopy, Halal food authentication, Adulteration, Chemometric methods
  • Halal and assimilation of Islamic religions
    Hamed Sadeghi * Page 2
  • Nobel Prize in Chemistry in 2023
    Somaye Vali Zade Page 3

    The Nobel Prize in Chemistry 2023 has been awarded to Moungi G. Bawendi, Louis E. Brus, and Alexei I. Ekimov for their pioneering work on quantum dots. Quantum dots are nanocrystals just a few nanometers in size that exhibit unique optical and electronic properties due to quantum confinement effects. In the early 1980s, Ekimov and Brus independently discovered that the optical absorption of semiconductor nanoparticles shifts to blue wavelengths as the particles shrink in size below 10 nm. This demonstrated that quantum confinement alters the fundamental properties of materials at the nanoscale. In 1993, Bawendi revolutionized quantum dot production by developing a simple, scalable method to synthesize high-quality dots with precisely controlled sizes. Thanks to these advances, quantum dots are now used in diverse applications including QLED displays, LED lighting, biomedical imaging, and catalysis. The laureates’ foundational work opened up the new field of nanoscience and enabled the real-world exploitation of quantum phenomena, underscoring how quantum effects can provide powerful new tools when materials are engineered at the nanoscale. Their discoveries established quantum dots as an important class of nanoparticles with properties that can be precisely tuned through size control.

    Keywords: Nobel Prize in Chemistry, Dots, Quantum, Nanoparticles, Nanoscale
  • Atena Nabizadeh, Melika Ehsani Zadeh, Hourie Fattahi Maryamabadi, Boshra Salimi, Negin Shojaan, MohammadHossein Mansourian, Fataneh Hashempour * Pages 12-25
    Background and objective

     Consumption of plant-based milk substitutes has spread rapidly around the world due to its positive health effects on the human body. It is preferred by those are allergic to cow milk and people suffering from lactose intolerance. On the other hand, there is no concern about halal status of these products by using plant sources in their preparation. In this study, we have reviewed the health effects and the environmental impacts of plant-based milk substitutes.

    Results and conclusion

      Plant-based milk substitutes have several benefits for human. They included to improvement of the cardiovascular system’s function, reducing the incidence of chronic diseases such as diabetes and cancers, and positive effect on the immune system. Although, their negative effects such as deficiency and lower bioavailability of some nutrients than cow milk, and also possibility of dental decay due to their high sugar content are of concern. Moreover, these plant-based drinks have low impact on the environment, climate, and biodiversity. In general, despite the high sugar and insufficient protein content, presence of phenolic compounds, unsaturated fatty acids, antioxidants, and bioactive compounds such as phytosterols and isoflavones makes the plant-based milk substitutes an excellent candidate in the diet especially for vegetarians and Muslims as halal drink.

    Keywords: Milk allergy, Lactose intolerance, Plant-based milk substitute, Halal drink, Vegetarian
  • Mohaddeseh Tavakkoli *, Alireza Karbasi Pages 26-33
    Background and objective

    In Islam, Tayeb refers to conformity of products with standards of organic, halal, and functional in the chain of production to consumption based on five principles including halal status, health, authenticity, attractiveness (decoration), and blessing. The aim of this research is to evaluate the consumers' point of view on special value of Tayeb brand and to investigate their willingness to pay for purchase of Tayeb products.

    Materials and methods

    The current research is a practical descriptive study. A questionnaire was used for data collection, and a simple random sampling method was used due to the unlimited statistical population. Using the Cochran's formula of unlimited society, 119 food consumers in Khorasan Razavi province were studied in 2022. The research hypotheses were tested using structural equation method and SmartPLS software.

    Results and conclusion

    The results showed that attitude towards Tayeb brand had a significant positive effect on awareness and perceived quality of the consumers and also the brand’s association in them with respect to the brand. However, effect of viewpoint on Tayeb brand on loyalty was not confirmed. In addition, internal effect of special value dimensions of the brand was evaluated in this study. The results confirmed the effect of consumers’ awareness on brand’s association and perceived quality. Moreover, effect of perceived quality and awareness in the consumers on loyalty was confirmed. In comparison, effect of brand’s association on loyalty was not confirmed. The attitude towards Tayeb brand and loyalty of the consumers to the brand had a significant positive effect on the consumers' willingness for payment.

    Keywords: Special value of brand, Willingness to pay, Consumer’s attitude, Tayyab brand
  • Morteza Rahimi * Pages 34-43
    Background and objective

    Beekeeping as a useful and profitable occupation is of importance in Islamic schools of jurisprudence. There are conditions and rules for beekeeping in Islam. The purpose of this research is to investigate beekeeping from the perspective of Islamic jurisprudence.

    Materials and methods

    This research was conducted by a descriptive analytic method using Quran and Hadiths and jurisprudential texts of Islamic jurisprudential religions.

    Results and conclusion

    It seems that according to the Islamic jurisprudential viewpoints, Quran, and Hadiths, honey bee is riches, and its wealth and ownership is envisioned. Therefore, it can be transferred to others by selling or renting. Other than the observance of sharia rules in beekeeping, its transactions must be done based on sharia rules. As a creature, bee has right to life and its killing is condemned. Moreover, some of its honey should be stored within the hive for its consumption in winter. Some of Islamic jurisprudents stated that bee must be fed by Halal herbs that indicates strictness and importance of Halal beekeeping. Observance of beekeeping rules and bee rights is contributed to physical and mental health because honey, especially its natural type, has many healing and useful properties. In conclusion, beekeeping is important among Muslims due to its economic benefit and positive effect on mental health.

    Keywords: Halal beekeeping, honey, Quran, Islamic Jurisprudence
  • Faeze Sadat Mirfakhraddini * Pages 44-56
    Introduction

    Halal tourism, which is often known as Islamic tourism or Muslim-friendly tourism, is a new concept in the tourism industry that opens new and exciting opportunities to increase economic growth.

    Methodology

    This study describes the prospects of halal tourism. Consequently, this research is descriptive. On the other hand, qualitative information has been analyzed to conduct this research. Therefore, it is a descriptive qualitative research.

    Findings

    Based on the stimulus-response model or "black box" of consumer decision-making, potential Muslim tourists in the halal industry can be considered as thinkers and problem solvers who consider a wide range of external and internal factors when making decisions. They respond to buy or not buy an offer. While it is possible that a Muslim tourist may behave emotionally or irrationally, the proposed stimulus-response model assumes that regardless of what happens inside the black box, the Muslim tourist's reaction is the result of a decision process. Taking is conscious and logical.

    Conclusion

    Muslims can have different levels of religious commitment and cultural orientations. Shopping experience has a direct and positive relationship between perceived value and the intention to patronize stores selling products with halal labels. On the other hand, both perceived usefulness and religious commitment will have a direct and positive effect on the intention to purchase halal-labeled products and the intention to support stores selling halal-labeled products.

    Keywords: Islamic tourism, Halal Tourism, culture, The motivation of Muslim tourists
  • Hamed Sahebi *, Amir Jouya Talaei, Farnaz Rahimi Pages 57-66
    Background and Objective

    This research focuses on developing a novel, eco-friendly approach for measuring ethanol levels in food products and beverages in line with the ISO/IEC 17025 standard. Its significance stems from the growing demand for Halal-certified products in Islamic communities and concerns regarding the ethanol content in these products. Traditional methods of ethanol detection have been hindered by drawbacks such as the use of harmful solvents and reliance on costly equipment.

    Materials and Methods

    The study utilized an innovative method involving aqueous extraction with magnetic stirring, combined with gas chromatography featuring a flame ionization detector (GC-FID).

    Results and Conclusion

    The method demonstrated impressive results, including a low limit of detection (0.0003 mg/mL) and quantification (0.001 mg/mL), high linearity (R2 > 0.999), exceptional trueness (relative biases under 3%), outstanding accuracy (97-102% recoveries), and remarkable precision (RSD < 5%). These findings suggest that this method surpasses the AOAC 983.13 official method, particularly in analyzing solid matrices. Applied to 50 commercial food and beverage samples, the method accurately quantified ethanol levels. It detected ethanol concentrations exceeding the 0.5% permissible limit in four samples, while three samples - two vinegars and one fruit juice - hovered near this threshold. Based on a rigorous decision rule, ethanol levels in these samples were deemed to exceed the permissible limit. Overall, this study introduces a dependable and environmentally friendly technique for the quantitative analysis of ethanol in processed foods and beverages, crucial for verifying their compliance with Halal standards prior to certification.

    Keywords: Ethanol, Uncertainty, Decision rules, Halal products