اثر محلول پاشی برگی پاکلوبوترازول بر تحمل به یخ زدگی نهال های بادام رقم فرانیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حفاظت از نهال های جوان در مقابل سرمازدگی ازمسایل مهم در مدیریت نهالستان ها و باغ های تازه احداث شده است. هدف از این پژوهش بررسی اثر پاکلوبوترازول برکاهش آسیب های ناشی از تنش سرمایی در نهال های یکساله پیوندی بادام رقم فرانیس بود. طرح مورد استفاده در این پژوهش بلوک های کامل تصادفی و  تیمارها شامل 5 غلظت صفر (شاهد)، 125، 250، 500 و 1000 پی پی ام کولتار (با غلظت 250 گرم بر لیتر ماده موثره پاکلوبوترازول) بود که روی نهال های یک ساله پیوندی بادام در شهریورماه محلول پاشی شد. نمونه برداری از بافت ساقه در سه مرحله زمانی 20 آبان، 20 دی و 20 اسفند و از بافت جوانه در25 دی و 25 اسفند انجام شد. پس از انتقال نمونه ها به آزمایشگاه تیمارهای سرمایی 0، 5-، 10-، 15-، 20- و 25- درجه سلسیوس روی آنها اعمال شده و نقطه اگزوترم و نشت یونی بافت های ساقه و جوانه اندازه گیری شد. تیمار پاکلوبوترازول به خصوص در غلظت 500 میلی گرم بر لیتر در هر سه مرحله ارزیابی باعث افزایش غلظت پرولین، کربوهیدرات های محلول، درصد ماده خشک و کاهش محتوای نسبی آب  نسبت به شاهد و سایر تیمارهای پاکلوبوترازول گردید. در نهال های تیمار شده با پاکلوبوترازول 500 میلی گرم بر لیتر، نقطه اگزوترم اول در دی ماه (7- درجه سلسیوس) به میزان چهار درجه سلسیوس کمتر از شاهد بود. تحمل به سرما در نهال های تیمار شده با غلظت 500 پی پی ام پاکلوبوترازول بر اساس مقادیر LT50 حدود 5 درجه سلسیوس افزایش یافت. نتایج این پژوهش نشان داد که کاربرد پاکلوبوترازول می تواند در کاهش خسارت ناشی از یخبندان زمستانه در نهال های بادام موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 172
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2646349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!