ارزیابی مقایسه ای میزان آلودگی استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین و ناقلین باکتری هلیکوباکتر پیلوری در کارکنان رستوران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استافیلوکوکوس اوریوس، مهمترین عامل بیماریزایی انسان محسوب می گرددکه سویه های مولد کوآگولاز آن دارای فعالیت آنزیمی و توکسینی وسیعی است. سوراخهای بینی و ناحیه پرینه از عمده ترین مراکز استقرار استافیلوکوکوس اوریوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیس می باشد. هلیکوباکتر پیلوری با ایجاد عفونت معده بیش از 50 درصد مردم سراسر جهان به عنوان شایع ترین بیماری عفونی انسان شناخته شده است. هدف ازاین مطالعه ارزیابی مقایسه ای میزان آلودگی به استافیلوکوک اوریوس مقاوم به متی سیلین و ناقلین باکتری هلیکوباکتر پیلوری در کارکنان رستوران می باشد.

روش کار

مطالعه حاضر تحقیقی از نوع  توصیفی - مقطعی بوده که برای اخذ نمونه ها از سوآب بینی و کف دست شستشو شده و بخش تهیه وآماده سازی خوراک (آشپزخانه رستوران) و همچنین از مدفوع 54 نفر از کارکنان مستقر در رستوان فعال تهران با در نظر گرفتن سن، جنس، سابقه بیماری گوارشی و شغل گذشته جمع آوری شد. محیط کشت مورد استفاده مولر هینتون آگار (مرک-آلمان) بوده که طبق دستور العمل تهیه و دیسکهای خریداری شده از شرکت Hi media (های مدیا هند) از لحاظ کیفیت کنترل شد. استخراج DNA از نمونه های مدفوعی با استفاده از کیت تجاری سیناژن مطابق دستورالعمل ارایه شده توسط کیت انجام و از روش تست Multiplex PCR جهت شناسایی ژنهای vacA، cagE، cagT، cagA و hrgA و نیزBlaCTX-M و 16SrRNA و mecAاستفاده شد.

نتایج

 در این مطالعه نتایج آنتی بیوگرام حاصل از بررسی 54 مورد از آلودگی های استافیلوکوکی کوآگولاز مثبت و منفی و آلودگی هلیکوباکتر پیلوری بررسی شد. درصد مقاومت هر یک از ایزوله های مختلف نسبت به آنتی بیوتیک های مورد استفاده بصورت جنتامایسین 11%، آمیکاسین 21%، اگزاسیلین 48%، پنی سیلین67%، سیپروفلوکساسین 19%، اریترومایسین 49%، متی سیلین 79%، تتراسایکلین 24%. درصد مقاومت ایزوله های مختلف دیده شد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به بالابودن میزان فراوانی هلیکوباکتردر افراد شاغل با علایم بالینی آنتریت، عفونت معده  می توان بیان کرد که هلیکوباکتر نقش مهمی درایجاد آنتریت و به عنوان یک عامل سرطانزا درنمونه های مورد مطالعه دارد. به دلیل وجود باکتری قابل انتقال به سایرین شناسایی انسانهای ناقل و درمان آنها ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p2648838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!