بررسی مولفه های موثر بر طراحی شهر بیوفیلیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

این مطالعه با هدف استفاده از تیوری و کارکردهای نوآورانه ارایه شده در مطالعات اخیر برای ارایه مولفه های موثر برای طراحی شهر بیوفیلیک انجام شد.

روش شناسی: 

این تحقیق تطبیقی تحلیلی در سال 1402 به انجام رسید. جامعه مورد پژوهش در این تحقیق، 309 مقاله علمی، منتشر شده در پایگاه های داده ISI، WoS، ESI، IWSC، Scopus و مقالات داخلی در پایگاه های SID، مگیران، سیویلیکا و غیره در بازه زمانی 1396-1401 بود. از میان این تحقیقات، 54 مطالعه با استفاده از معیارهای ورود به مطالعه شامل واژگان کلیدی "بیوفیلیک" و "طراحی شهر سبز" با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. علاوه بر این، از مصاحبه با پنل خبرگان نیز برای تشخیص عناصر موثر استفاده شد. این خبرگان با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. سپس، با استفاده از فیش برداری، متغیرهای موثر بر طراحی شهر بیوفیلیک استخراج شد. پایایی مولفه ها با استفاده از پرسش نامه و سنجش نظرات خبرگان ارزیابی شد. تحلیل داده ها با استفاده از معادلات ساختاری در نرم افزار Micmac انجام شد.

یافته ها

بر اساس یافته ها، 54 مولفه موثر بر طراحی شهر بیوفیلیک تشخیص داده شد که مولفه های وجود قوانین، برنامه های بیوفیلیکی، وجود بودجه برای فعالیت های بیوفیلیکی و بیومیمیکری بیشترین تاثیرگذاری و کمترین تاثیرپذیری را داشته و مولفه های ارتقای سلامت جسمی و روانی، عملکرد و سلامت، سازگاری انسان با طبیعت بیشترین تاثیرپذیری و کمترین تاثیرگذاری را داشته اند. عوامل مهم تاثیرگذار شامل 22 عامل، عوامل تاثیرپذیر شامل 14 عامل، و عوامل مستقل شامل 7 مولفه و در نهایت عوامل دووجهی کلیدی شامل 11 مولفه بوده اند.

نتیجه گیری

برنامه ریزان شهری می توانند از مولفه های موثر بر اساس معادلات ساختاری و تاثیر پذیری و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر  برای طراحی شهر بیوفیلیک و افزایش تعامل انسان و طبیعت استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
391 تا 400
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!