ارزیابی ارتباط بین نوسانات شاخص_های منتخب پیوند از دور نیمکره شمالی با تغییرات تبخیر و تعرق بخش جنوبی حوضه آبریز رودخانه ارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

الگوهای بزرگ مقیاس اتمسفری با توجه به سیستمی بودن اقلیم کره زمین، به عنوان یکی از مهم ترین عوامل  موثر بر اقلیم مناطق مختلف جهان تلقی می شوند. این مساله،  اهمیت تحقیق بر روی فرآیندهای بزرگ مقیاس و تاثیرات آنها بر مناطق دورتر از یک منطقه معین را نشان می دهد. در این پژوهش، ارتباط بین شاخص های پیوند از دور نیمکره شمالی با تغییرات تبخیرتعرق [1] ایستگاه های سینوپتیک جنوب حوضه آبریز رودخانه ارس طی دوره آماری 26 ساله (2017-1992) بررسی گردید. برای ارزیابی همگنی و توالی داده ها از آزمون توالی استفاده شد. برای بررسی ارتباط بین این الگوها  و تغییرات متغیر مورد مطالعه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. بالاترین ضریب همبستگی معنادار بین ET ایستگاه ها و برخی از الگوها در حالت بدون تاخیر، با تاخیر زمانی 1، 2 و 3 ماهه به دست آمد که از نظر شدت ضعیف هستند. در حالی که در فصول مختلف، بیشترین ضرایب همبستگی معنی دار از متوسط تا خیلی قوی مشاهده شد که در اهر در فصول زمستان، بهار و پاییز به ترتیب با شاخص های SCA [2]،EA[3]  ، [4] NAO و EA به مقدار *79/0، **53/0-، **49/0- و *43/0-،  در اردبیل در بهار با شاخص SCA و تابستان و پاییز باPOL[5]  به مقدار **53/0-، **44/0 و **56/0- و [6] در پارس آباد در پاییز با EP/NP به مقدار *46/0  محاسبه گردید. بین فازهای EA، EA/WR[7] و EP/NP، فاز مثبت SCA و فاز منفی PNA[8] با نمرات Z برخی از ایستگاه ها همبستگی معنی دار با شدت ضعیف تا متوسط در سطح اطمینان 95/0 و بیشتر ملاحظه شد. نتایج حاصل از مدل رگرسیونی پس رونده، علاوه بر معرفی موثرترین شاخص ها در مدل بندی ET ایستگاه ها نشان داد که هیچ یک از  آنها، توان تببین بالای این متغیر  در حوضه ارس را ندارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 225
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!