بررسی دیدگاه عرفانی شیعه در تاویل واژگان نور و ظلمت با تکیه بر تفسیر بیان السعاده گنابادی
نور و ظلمت در آیات متشابه قرآن از جمله واژگانی هستند که تاویلات متعددی درباره آن ها صورت گرفته و موضوعات بسیار پیچیده عرفانی حول این کلمات مطرح شده است. و کتاب بیان السعاده فی مقامات العباده از سلطان محمد گنابادی از جمله تفاسیر شیعه است که واژگان نور و ظلمت را تاویل عرفانی به مذاق شیعه صورت داده است. با بررسی های صورت گرفته می توان گفت که نور در این تفسیر، تاویل به وحدت وجود، روح، سکینه و ولایت شده؛ و ظلمت تعبیر به عدم مطلق، کثرت، شیون نفس، شهوات، حدود و نواقص شده است. و بر خلاف نظر برخی از مفسرین که خداوند را صاحب نور می شناسند نه خود نور، بر اساس این تفسیر می شود گفت که خداوند هم ذات نور و و هم صاحب نور و هم نسبت به غیر خودش، روشن کننده است. یعنی نور هم حقیقت وجود است، که همان حق اول تعالی است و او در ذات خود، بدون علت و فاعلی ظاهر است و هم روشن کننده غیر از خود از انواع حقیقی و عرضی است. و ظلمت عبارت از عدم نور، ماهیت، حدود و نواقص است؛ که خودش ذاتا مخفی است و غیر خودش را نیز مخفی می کند و این شان ماهیت حدود و عدم هاست که از تنزل وجود و ضعف ناشی می شود. این پژوهش با شیوه تحلیل محتوای کیفی متن به انجام رسیده است.
شیعه ، تاویل ، تفسیر ، تفسیر بیان السعاده گنابادی ، نور ، ظلمت ، تاویل نور و ظلمت
-
رمزنویسی ادبی در مکاتبات آزادگان دفاع مقدس
*، محمدصادق بصیری، احمد یوسف زاده
نشریه ادبیات پایداری، پاییز و زمستان 1401 -
نگرش هرمنوتیکی میبدی و گنابادی به داستان حضرت آدم(ع)
، بهجت سادات حجازی*، احمد امیری خراسانی
مجله الهیات تطبیقی، بهار و تابستان 1400