نقش سفر در سلامت معنوی انسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلامت معنوی به عنوان یکی از مهمترین ابعاد سلامتی انسان، به ماهیت و حقیقت وجودی، حس پذیرش، احساسات مثبت، اخلاقیات، ایمان توحیدی، تقوا، دعا، عبادت، باور به معاد و وارستگی، ارتباط متقابل با پروردگار، دیگران و خویشتن تاکید می نماید. از سوی دیگر انسان همواره در مسیر کشف و معناجویی و جستجو گام برمی دارد. در این میان سفر به عنوان یکی از مصادیق اصلی معنویت، که در آیات و روایات اسلامی هم بسیار بدان تاکید شده است، بستر حرکت و جابه جایی را برای انسان فراهم می کند، که بشر امروز به جهت فرار از زندگی روزمره از آن بهره می جوید. لذا این مسیله مطرح می شود که با توجه به اهمیت سفر در دین اسلام از یک سو و ضرورت تحقق سلامت معنوی از سوی دیگر، سفر چه نقش و جایگاهی در سلامت معنوی انسان دارد.

روش ها

در این تحقیق نقش سفر در سلامت معنوی انسان، به شیوه کیفی، روش توصیفی-تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان انجام گرفته است.

یافته ها

نتایج بررسی ها حاکی از این مطلب است که علی رغم مطالعات محدودی که در این حوزه به چشم می خورد، سفر نقش مهمی در تامین سلامت معنوی انسان ایجاد می نماید. سفر در معنای ماهوی خویش مطابق با تاکیدات دین مبین اسلام، عامل مهمی در تحقق مهمترین بعد سلامتی انسانی، یعنی سلامت معنوی است که با تحلیل مولفه های آن قابل بررسی است.

نتیجه گیری

سفر با تاکید بر محور حرکت و ارتباطات، عامل مهمی در تعامل انسان با خویشتن، محیط و دیگر انسان ها به شمار می رود، که در نتیجه ارتباط طولی با خالق هستی و در مسیر تعالی محقق می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
196 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!