اثر تمرین های هوازی بر سطوح سرمی میوستاتین و شاخص های خطر متابولیک در مردان میان سال مبتلا به سندروم متابولیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مهار مایوکاین میوستاتین در کاهش انباشت چربی از طریق افزایش توده عضلانی نقش دارد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر یک دوره تمرین هوازی بر سطوح میوستاتین و فاکتورهای خطر متابولیک در مردان میان سال مبتلا به سندروم متابولیک بود.

روش کار

روش این پژوهش از نوع تجربی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. 20 مرد مبتلا به سندروم متابولیک با میانگین سنی 13/3 ± 6/53 سال به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (10 نفر)، گروه تمرین هوازی (10 نفر) قرار گرفتند. همسان سازی آزمودنی های دو گروه براساس معیارهای ورود به مطالعه و انتخاب تصادفی آزمودنی ها در گروه ها انجام شد. برنامه تمرین شامل 12 هفته تمرین هوازی با توالی 3 جلسه در هفته و هرجلسه شامل 45 دقیقه تمرین با شدت 70-60 درصد ضربان ذخیره بود. در طول دوره مداخله، گروه کنترل بدون انجام تمرین ورزشی تنها به فعالیت های روزانه خود پرداختند. تمام متغیر های پژوهش از قبیل سطوح میوستاتین، شاخص های متابولیک و ترکیب بدنی و حداکثر اکسیژن مصرفی در دو مرحله قبل برنامه تمرینی و 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی اندازه گیری شد. تحلیل آماری داده ها از طریق آزمون های آماری تی وابسته و مستقل انجام شد.

یافته ها

بین دو گروه تمرین و کنترل در همه متغیرهای تحقیق تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 ≥P). مقادیر HDL (001/0P=)، VO2max (001/0P=)  افزایش معنادار و مقادیر میوستاتین (001/0P=)،  وزن بدن (001/0P=)، BMI (001/0P=)، اندازه دور کمر (001/0P=)، فشار خون میانگین (001/0P=)، کلسترول تام (001/0P=)، تری گلیسیرید (002/0P=)، LDL (001/0P=)، قند خون (001/0P=) و شاخص مقاومت به انسولین (001/0P=) در گروه تمرین، در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش معنادار داشتند.

نتیجه گیری

به نظر می رسد، می توان برنامه تمرین هوازی را در قالب دوره 12 هفته ای با شدت 70-60 درصد ضربان ذخیره برای کاهش میوستاتین و کنترل عوامل خطر متابولیک در بیماران دارای سندرم متابولیک به عنوان یک روش غیر دارویی پیشنهاد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!