شکاف لب و کام منفرد و توامان در متولدین مرکز آموزشی و درمانی مهدیه تهران طی سالهای 79-1380

چکیده:
سابقه و هدف
شکاف لب و کام شایعترین ناهنجاری مادرزادی در ناحیه صورت است. متاسفانه تاکنون مطالعه وسیعی در زمینه بررسی میزان شیوع و تاثیر عوامل مداخله گر در بروز این عارضه در کشور ما انجام نشده است. هدف از انجام این تحقیق تعیین شیوع و اثرات عوامل مداخله گر در بروز این مشکل در متولدین مرکز آموزشی- درمانی مهدیه در طی سالهای 79 –1370 بوده است.
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به روش Existing data انجام شد. جامعه مورد پژوهش در این بررسی کلیه پرونده های نوزادان متولد شده با ناهنجاری شکاف لب و کام (به تنهایی یا توامان) در مرکز آموزشی، بهداشتی و درمانی مهدیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سالهای 79-1370 بود. جهت بررسی داده ها از آزمون های فیشر، chi-square، همچنین آزمون حدود اطمینان confidence interval استفاده شد.
یافته ها
در این تحقیق 87838 پرونده مورد مطالعه قرار گرفته که از این میان 131 نوزاد مبتلا به شکاف لب یا کام یا هر دو بودند که از این تعداد 63 نفر دختر و 68 نفر پسر بودند. شیوع شکاف لب منفرد 31.8 درصد، شکاف کام منفرد 25 درصد و شکاف لب و کام توامان 43.2 درصد بود. در جنس پسر بیشترین شیوع مربوط به شکاف لب و کام توامان و در جنس دختر بیشترین شیوع مربوط به شکاف کام به تنهایی بود. در ارتباط با گراویتی مادر مشخص شد که بیشترین فراوانی مربوط به گراویتی اول و به میزان 35.1 درصد بوده است.
نتیجه گیری
میزان شیوع شکاف در کل متولدین این مرکز برابر 1.49 در هر هزار تولد است. از نظر جنسیت شیوع تقریبا یکسانی در نوزادان مبتلا به شکاف مشاهده شد. در مجموع شکاف لب و کام توامان بیشتر از شکاف لب منفرد و یا کام منفرد بود. اکثریت نوزادان مبتلا به ناهنجاری شکاف (77.1%) دارای طول مدت بارداری نرم بودند. میانگین گراویدیتی مادران نوزادان مبتلا به شکاف 2.9±2 بوده و گروه خونی O بیشترین فراوانی را در آنها داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
324 تا 332
لینک کوتاه:
magiran.com/p266016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!