بررسی میزان آگاهی، نگرش و اعتماد به نفس دانشجویان دندانپزشکی اهواز در مدیریت اورژانس های پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 مدیریت اورژانس های پزشکی در دندانپزشکی موضوع مهمی می باشد هدف از این مطالعه بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی اهواز در خصوص فوریت های پزشکی در مطب دندانپزشکی می باشد.

مواد و روش ها

 مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی بود که بر روی 202 دانشجوی دندانپزشکی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 21 سوال بود که با استفاده از سایر تحقیقات مشابه تهیه شد. روایی پرسشنامه با نظر 5 متخصص در زمینه بیماری های دهان و دندان تعیین شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب کرونباخ 75/0  محاسبه شد. این پرسشنامه مشتمل بر سه بخش آگاهی ،نگرش واعتماد به نفس بود که به صورت حضوری و با مراجعه به بخش های آموزشی تکمیل شد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS 24  و آزمون های Anova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت

یافته ها

اعتماد به نفس دانشجویان پسر در شرایط اورژانس پزشکی بیشتر از دانشجویان دختر و از نظر آماری معنی دار بود (0/017 = p) بین میزان آگاهی دانشجویان زن و مرد در اورژانسهای پزشکی مثل  آسپیراسیون جسم خارجی، شوک آنافیلاکتیک و تشنج و.. تفاوت معنی داری وجود نداشت (0/835=p) در حالی که این آگاهی بر اساس سال ورود  تفاوت معناداری داشت (0/001= p) نتایج نشان داد که سنکوپ بیشترین فراوانی را در بین شرایط اورژانسی که دانشجویان تجربه کرده بودند قرارداشت.

نتیجه گیری

به نظر می رسد همه دانشجویان  در مواجهه با برخی شرایط اورژانسی جدی مانند ایست قلبی ریوی که نیاز به هوشیاری و اعتماد به نفس بالایی برای انجام CPR دارد ضعیف هستند و دانشجویان سال های پایین نسبت به تمام موقعیت های اورژانسی آگاهی کافی ندارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 232
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2662033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!