عوامل مرتبط با سواد سلامت در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری کووید-19: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کووید-19 یکی از مسایل مهم سلامت همگانی است که بسیاری از مناطق جهان را درگیر نموده است و ارزیابی و بهبود سواد سلامت جامعه در رابطه با این بیماری پادمیک می تواند در جلوگیری از گسترش آن موثر واقع گردد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سواد سلامت نمونه ای از عموم جامعه وبررسی عوامل احتمالی موثر بر آن طراحی گردیده است.

مواد و روش ها

با استفاده از یک مطالعه مقطعی تعداد 590 نفر از افراد جامعه ایرانی در قالب یک نمونه در دسترس که عضو شبکه های اجتماعی مجازی مجاز به فعالیت در داخل کشور بودند مورد ارزیابی قرار گرفتند. از پرسشنامه عوامل دموگرافیک و پرسشنامه 51 سوالی ارزیابی سواد سلامت مرتبط با پیشگیری و کنترل بیماری کووید-19 برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمونهای تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از نرم افزار SPSS نسخه 24 برای آنالیز داده ها استفاده گردید. 

یافته ها

میانگین نمره کلی سواد سلامت 49/3 از 4 نمره با انحراف معیار 28/0 بر آورد گردید. ارزیابی سواد سلامت در گروه هدف نشان داد علی رغم اینکه میانگین نمره سواد سلامت تقریبا در همه ابعاد قابل قبول بود نمره سواد سلامت در بعد رفتار از بقیه ابعاد بالاتر بوده ولی در ابعاد مربوط به ارتباطات و تجزیه و تحلیل از بقیه پایینتر می باشد. همچنین نتایج نشان داد که عواملی نظیر سن، جنس، تحصیلات، رشته تحصیلی، و وضعیت اقتصادی دارای ارتباط معنی دار (05/0 p<) با نمره سواد سلامت شرکت کنندگان هستند.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد جهت ارتقای سطح سواد جامعه در رابطه با پیشگیری از این بیماری لازم است در ابعاد نظری ارتباطات و تجزیه و تحلیل اطلاعات، برنامه ریزی بیشتری صورت گرفته و اقدامات آموزشی مورد توجه قرار گیرد. همچنین توصیه می شود جهت هرنوع ارزیابی و مداخله در راستای ارتقای سواد سلامت جامعه ایرانی عواملی همچون سن، جنس، رشته تحصیلی و وضعیت اقتصادی که دارای ارتباط معنی دار با سواد سلامت شناخته شدند در نظر گرفته شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
256 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!