شناسایی کنه های سخت (Acari:Ixodidae) در روستاهای جنوبی جاده اهواز به خرمشهر در جنوب غرب ایران، 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 کنه ها به  عنوان انگل های خارجی، ناقلین بیولوژیک و مخازن بیماری های مختلف، در انتقال عوامل بیماری ها مختلفی به انسان و حیوانات نقش دارند. هدف از این مطالعه شناسایی کنه های سخت (Acari:Ixodidae) در روستاهای جنوبی جاده اهواز به خرمشهر در جنوب غرب ایران بود.

روش بررسی

 در این مطالعه توصیفی مقطعی که در تابستان و پاییز سال 1399 در 5 روستای منتخب جنوبی جاده اهواز به خرمشهر انجام شد، تعداد 156 راس دام مورد بررسی قرار گرفت، کنه ها در دو فصل تابستان و پاییز از قسمت های مختلف بدن گاو، گوسفند و بز جمع آوری و مطابق کلید تشخیصی چگینی شناسایی شدند. روش جمع آوری نمونه به صورت دستی بود، داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و آنالیز وایانس تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

 در این مطالعه 156 راس دام مورد بررسی قرار گرفت و 234 کنه صید شد. در مجموع 3 گونه کنه از 2 جنس (ریپی سفالوس، هیالوما) شناسایی شد. در مجموع گونه هیالوما مارژیناتوم بیشترین و گونه ریپی سفالوس سنگویینوس کمترین فراوانی را داشتند. در این منطقه، وفور کنه ها ریپی سفالوس سانگوینوس 4/16 درصد، هیالوما اناتولیکوم 2/36 درصد و هیالوما مارژیناتوم  4/47 درصد بود. بیشرین وفور کنه های  هیالوما مارژیناتوم و ریپی سفالوس سانگوینوس در روستای ام الطیر به ترتیب با 56 درصد و 29 درصد مشاهده شد. بیشترین میزان مشاهده شده، گونه هیالوما اناتولیکوم در روستای کریشان با 50 درصد مشاهده بود. الودگی به کنه در  گاو 6 درصد، گوسفند 13 درصد و بز 10 درصد مشاهده شد. فراوانی آلودگی به کنه بر اساس نواحی بدن در گاو ها به ترتیب در سر و گردن (59درصد)، زیر دم و اطراف مقعد (27 درصد)، کشاله ران (14درصد) بوده که از نظر آماری، اختلاف معنی داری را نشان داد (02/0=p).  

نتیجه گیری

 پراکندگی کنه های جمع آوری شده نشان می دهد که مناطق مورد مطالعه به دلیل شرایط آب و هوایی، برای فعالیت کنه ها مناسب می باشند، لذا برنامه ریزان بهداشتی لازم است احتمال شیوع بیماری های کنه زاد در این مناطق  را مدنظر داشته باشند.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
882 تا 893
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!