شناسایی عوامل تاثیرگذار بر ارتقاء روابط اجتماعی در فضای شهری تحت تاثیر رویکرد مکان سازی [مورد مطالعه: محله فردوس تبریز]

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها

فضای شهری موفق دارای طیف گسترده ای از مولفه های ذهنی و عینی است و توجه به شاخص های کالبدی برای ایجاد یک مکان » موفق « نقشی تعیین کننده دارد که یکی از راهبردهای آن توجه به روابط اجتماعی است. ضعف روابط اجتماعی در محلات میتواند سبب مشکلاتی از قبیل کم رنگ شدن حس تعلق به مکان و  روحیه جمعی شود. هدف نوشتار حاضر شناسایی مولفه های رویکرد مکان سازی و بررسی تاثیر و نقش آن در روابط اجتماعی فضاهای شهری می باشد.

روش شناسی: 

روش این پژوهش کمی بوده و دست یابی به پاسخ مناسب به روش توصیفی- تحلیلی بوده است. جهت ارزیابی مولفه های تدوین شده در مدل مفهومی از روش های پژوهش پیمایش و روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است. جهت دستیابی به تحلیلی جامع از نقش مکانسازی در احیا روابط اجتماعی  مدنظر قرارگرفته است.ابزار گردآوری داده های کیفی، اسنادی و کتابخانه ای بوده و از طریق تحلیل محتوای ادبیات نظری به دست آمده و داده های کمی از طریق تکمیل 384 پرسشنامه صورت گرفته است. در بخش تحلیل داده ها، محله فردوس تبریز براساس آزمون های آماری رگرسیون، اسپیرمن ، فریدمن و آنوا ارزیابی گردید.

یافته ها

بر اساس یافته های بدست آمده از مطالعات آماری، ابعاد کالبدی، اجتماعی، مدیریتی- سیاستگذاری، ادراکی- معنایی و اقتصادی به عنوان مولفه های مستخرج مکان سازی بوده که در احیا روابط اجتماعی از دیدگاه شهروندان تاثیر به سزایی دارند.

نتیجه گیری

بر مبنای سهم و جایگاه این پژوهش، باید اشاره کرد که پایه گذاری هر گونه نگرش، ترسیم چشم انداز و امکان سنجی و ارتقاء روابط اجتماعی با تاکید بر رویکرد مکان سازی در فضاهای شهری، به واسطه توجه همزمان به مولفه های پنج گانه یاد شده، امکان پذیر خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
559 تا 567
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!