ارزیابی مشخصات چاله های لایه رویه جاده های جنگلی با استفاده از تصاویر پهپاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

لایه رویه جاده با گذشت زمان و بر اثر ترافیک و عوامل جوی دچار آسیب های مختلف می شوند و از کیفیت آن ها کاسته می شود. بنابراین، استخراج سریع و دقیق ناهنجاری لایه رویه برای نظارت موثر بر وضعیت سلامت جاده بسیار مهم است. به منظور بهبود کارایی بازرسی لایه رویه، امروزه پهپادها ابزار مفیدی برای به دست آوردن اطلاعات قابل اعتماد در زمینه لایه رویه جاده استفاده می شود.

مواد و روش ها

این پژوهش با هدف آشکارسازی خرابی لایه رویه جاده های جنگلی با استفاده از تصاویر پهپاد و فنون پردازش تصویر در جاده ای به طول 3/6 کیلو متر در جنگل آموزشی و پژوهشی دکتر بهرام نیا استان گلستان انجام گرفت. تصاویر حاصل از پهپاد با استفاده از محاسبات فتوگرامتری پردازش و تصویر ارتوموزاییک و مدل رقومی ارتفاع زمین تهیه شد؛ سپس تصاویر حاصل جهت شناسایی و بررسی چاله های لایه رویه با استفاده از سه الگوریتم یادگیری نظارت شده نزدیک ترین همسایه، K - نزدیکترین همسایه  و ماشین بردار پشتیبان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که تصویر ارتوموزاییک حاصل از محاسبات فتوگرامتری دارای صحت بالایی است. همچنین بررسی صحت الگوریتم های مورد استفاده جهت طبقه بندی و شناسایی چاله ها نشان داد که این الگوریتم ها قابلیت خوبی در شناسایی خرابی لایه رویه جاده دارند. الگوریتم نزدیک ترین همسایه، K - نزدیکترین همسایه و ماشین بردار پشتیبان به ترتیب خرابی های لایه رویه را با صحت 92/04، 94/31 و 96/59 درصد برآورد کردند.

نتیجه گیری

الگوریتم ماشین بردار پشتیبان یک الگوریتم یادگیری نظارت شده با صحت 96/59 درصد دارای بیشترین صحت طبقه بندی در مقایسه با دو الگوریتم دیگر بود و به عنوان یک روش مناسب جهت طبقه بندی و شناسایی خرابی ها در این پژوهش معرفی شد. از تصاویر پهپاد حاصل و الگوریتم های یادگیری نظارت شده می توان برای شناسایی ناهنجاری لایه رویه جاده های جنگلی از جمله چاله ها استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!