سنجش مولفه های پایداری اجتماعی در بازار تاریخی تبریز بر اساس دیدگاه کسبه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه، علی رغم تحولات گسترده جوامع شهری، بازار همچنان توانسته نقش اجتماعی خود را حفظ کند. با در نظر گرفتن اهیمت بازار به عنوان یک مرکز برای فعالیت های اجتماعی، هدف اصلی این تحقیق سنجش میزان پایداری اجتماعی در محدوده بازار تاریخی تبریز بر اساس دیدگاه های کسبه فعال می باشد.

روش بررسی

روش تحقیق بصورت توصیفی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، شاپیرو ویلک، کروسکال والیس و اسپیرمن انجام شد.

یافته ها

نشان داد که تمامی مولفه های پایداری اجتماعی به یکدیگر وابسته اند. تغییر در هریک از مولفه ها تغییر در سایر مولفه ها را به دنبال خواهد داشت. در این میان بیشترین همبستگی بین مولفه حس تعلق و تعاملات اجتماعی با مقدار 902/0 همبستگی بین دو مولفه تعاملات اجتماعی و امنیت اجتماعی با مقدار 896/0 مولفه حس تعلق و رضایتمندی با مقدار 893/0 در مرتبه ی بعدی قرار دارند. کمترین میزان همبستگی هم بین مولفه هویت-نظارت اجتماعی با مقدار 574/0 است. در مقایسه بین کمترین میزان همبستگی، همبستگی بین متغیرهای دوگانه هویت-امنیت اجتماعی و هویت-حس تعلق، هویت- تعاملات اجتماعی به ترتیب با مقادیر 640/0، 645/0، 652/0 قرار دارند. به این اساس مولفه ی هویت کمترین میزان وابستگی را با سایر مولفه های پایداری اجتماعی دارد.

بحث و نتیجه گیری

مشخص شد که نقش و اهمیت بازار به عنوان یک بستر برای فعالیت های اجتماعی، با گذشت زمان تغییر نکرده و همچنان در ذهن کسبه فعال در مجموعه بازار هنوز پایدار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2682242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!