تبیین دیدگاه های کلامی امامیه و زیدیه در مساله صفات خبری، حکم مرتکب کبیره و امامت
فرقه امامیه و زیدیه دو فرقه شیعی اند که در برخی مسایل کلامی مانند صفات خبری، حکم مرتکب کبیره و امامت اختلاف نظر دارند. تحلیل دیدگاه های دو فرقه در این مسایل به دلیل تاثیر در تبیین آموزه های دینی، اهمیت دارد. یافته های پژوهش که با پردازش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و نرم افزاری به دست آمد این است که امامیه بر خلاف برخی از متکلمان زیدیه، صفات خبری را تاویل می بردند؛ امامیه مرتکب کبیره را مومن فاسق و غیرخالد در جهنم و زیدیه او را فاسق و خالد در جهنم می دانند؛ در اغراض امامت، امامیه قایل به اغراض علمی و عملی و زیدیه صرفا قایل به اغراض عملی هستند؛ امامیه ویژگی های امام را عصمت، افضلیت و دارا بودن علم لدنی می دانند، اما زیدیه عصمت را شرط ندانسته، افضلیت را با شرط تخصیص پذیرفته و قایل به علم لدنی نیستند؛ امامیه در تعیین امام، نص قولی و فعلی و زیدیه تنها نص قولی را می پذیرند؛ امامیه قایل به انحصار ایمه در دوازده نفرند، اما زیدیه حصر در دوازده امام را نمی پذیرند.
امامیه ، زیدیه ، صفات خبری ، حکم مرتکب کبیره ، امامت عامه ، امامت خاصه
-
علمی بودن آموزه های دینی در «اثبات چشم زخم» و «دفع آن»
*
مجله مطالعات علوم قرآن، پاییز 1402 -
واکاوی ویژگی های «امت اسلامی» در قرآن
*
نشریه مطالعات قرآنی نامه جامعه، بهار 1401