عملکرد جلیقه های مبتنی بر نانو الیاف و بسته های تغییر فاز دهنده، جهت کاهش تنش های حرارتی در محیط کاری گرم-یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 هدف از این مطلعه بررسی اثربخشی جلیقه های خنک کننده مبتنی بر نانو الیاف و بسته های مواد تغییر فاز دهنده (PCM) در کاهش تنش های حرارتی شاغلین کادر درمان در محیط های کاری گرم می باشد.

روش کار

 در این مطالعه تجربی 20 نفر از مرد در یک اتاقک شبیه سازی شرایط جوی با قابلیت تنظیم دمای 24 به عنوان شرایط مرجع و 32 درجه سانتی گراد در قالب 10 سناریو ترکیبی همراه با 5 نمونه جلیقه خنک کننده ساخته شده مواجهه داده شدند. پارامترهای فیزیولوژیکی شامل دمای پوست، تمپانیک و دهانی قبل و بعد از مواجهه با شرایط دمایی شبیه سازی متابولیسم فعالیت شاغلین بیمارستان اندازه گیری شد.

یافته ها

 در شرایط بدون جلیقه، دمای هوای 32 درجه سانتی گراد در مقایسه با دمای هوای 24 درجه سانتی گراد اندازه اثر بزرگ تری در افزایش دمای تمپانیک بدن ایجاد نمود (0.05>P).  تاثیر معنی دار استفاده از جلیقه نانو الیاف به همراه استفاده از بسته های مواد (PCM) با اندازه اثر 0/498، 0/568، 0/349 به ترتیب در کاهش دمای پوست، تمپانیک و دهانی در شرایط دمایی گرم مشاهده شد (0.05>P). اندازه اثر افزایش دمای هوا کمتر از اندازه اثر نوع جلیقه خنک کننده بر پاسخ های فیزیولوژیکی بود و نشان دهنده این موضوع بود که اثربخشی جلیقه های طراحی شده با افزایش دما افزایش می یابد (0.05>P).

نتیجه گیری

 بکارگیری جلیقه های خنک کننده نانو الیاف و بسته های (PCM) با توجه به وزن قابل قبول با اندازه اثر قابل قبولی در حفظ ثبات دمایی بدن شاغلین کادر درمان در محیط های گرم موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!