بررسی نقش واسطه ای هویت اخلاقی و اعتماد مدیریت در رابطه بین مدیریت منابع انسانی کارمندمحور با رفتار آوای کارکنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 در هر کشوری منابع انسانی باارزش ترین عامل تولید و منبع اصلی فرآیند افزایش کارایی و بهبود به حساب می آیند؛ کارکنان به مدیران، سازمان و اهداف آن اعتماد خواهند کرد و برای ارتقای سازمان نهایت تلاش خود را به کار می گیرند و این به معنای افزایش اثربخشی سازمان است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه هویت اخلاقی و اعتماد مدیریت در رابطه بین مدیریت منابع انسانی کارمندمحور با رفتار آوای کارکنان انجام گرفت.

روش

 روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر جمع آوری داده ها از نوع تحقیقات همبستگی از نوع معادلات ساختاری به شمار می آید. جامعه آماری پژوهش کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران به تعداد 7280 نفر می باشد که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بر اساس نمونه گیری طبقه ای و به صورت در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه هویت اخلاقی Bawick (2017 م.)، مدیریت منابع انسانی کارمندمحور از Zhang (2016 م.)، پرسشنامه آوای کارکنان از Van Dyne (2012 م.) و اعتماد مدیریت از Stanley (2005 م.) مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی و تحلیل داده ها از دو نرم افزار SPSS 22 و AMOS 22 و از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است.

ملاحظات اخلاقی: 

مشارکت کنندگان در پژوهش با رضایت و آگاهانه پرسشنامه ها را تکمیل کردند.

یافته ها

 یافته های این پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی کارمندمحور بر رفتار آوای کارکنان با ضریب مسیر 47/0 و مدیریت منابع انسانی کارمندمحور بر اعتماد مدیریت با ضریب مسیر 33/0 و همینطور اعتماد مدیریت بر رفتار آوا با ضریب مسیر 31/0 تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نقش میانجی اعتماد مدیریت با ضریب غیر مستقیم 566/0بین دو متغیر مدیریت منابع انسانی کارمندمحور و رفتار آوا مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش به تایید و حمایت مدل ارایه شده محقق انجامید.

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که مدیریت منابع انسانی می تواند نقش مهمی را برای دستیابی به اهداف سازمان ایفا کند؛ مدیران در این بخش با استقرار نظام جامع منابع انسانی می توانند تاثیر بسیار گسترده ای بر بخش های مختلف سازمان، از جمله عملکرد آن به همراه داشته باشند. مدیریت منابع انسانی باید به آموزش و توسعه نیروی کار خویش پرداخته و برای کارکنان برنامه ریزی مناسب را برای توسعه و رشد آن ها فراهم سازد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!