تبیین حسادت فردی: علل، مصادیق و راهکارها (تحلیلی فلسفی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 حسادت یکی از هیجان های منفی است که بر روابط بین فردی، سلامت جسمی و روحی و کارکرد روزمره فرد در زندگی تاثیر گذاشته و آسیب هایی برای فرد و جامعه در پی دارد. از این رو هدف پژوهش حاضر، به دست دادن تحلیلی فلسفی از علل، مصادیق و راهکارهای مواجهه با «حسادت» است.

روش

 در پژوهش حاضر از روش های پژوهش اسنادی کتابخانه ای و روش تحلیل محتوای کیفی توصیفی از نوع متن نوشتاری بهره برده شد. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 150 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 01-1400 انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختاریافته محقق ساخته، داده ها گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفت.

ملاحظات اخلاقی: 

پایبندبودن محققین به اصول بیانیه هلسینکی در تمام دوره پژوهش، مورد توجه بوده است.

یافته ها

 برای علل و مصادیق حسادت: در ساحت روانی جسمی، بیست و پنج مفهوم، در ساحت اجتماعی سیزده مفهوم، در ساحت اخلاقی دینی پانزده مفهوم و در ساحت حقوقی اقتصادی پنج مفهوم به دست آمد و از جهت راهکارها: در ساحت روانی جسمی بیست و نه مفهوم، در ساحت اجتماعی بیست و یک مفهوم، در ساحت اخلاقی دینی نوزده مفهوم و در ساحت حقوقی اقتصادی سه مفهوم حاصل شد.

نتیجه گیری

 نتایج نشان داد که در حسادت، هم عوامل درونی مانند احساسات، انگیزه ها و نگرش های فرد و هم عوامل بیرونی مانند خانواده، مدرسه و جامعه نقش دارند. به تبع هر یک از علل، انگیزه ، نیات و عمل فرد حسود، منفی و گاها مخرب می شود. از این رو انتخاب راهکار مناسب، مستلزم شناخت علل و مصادیق حسادت می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود با برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان آموزشی و تربیتی جهت آشنایی آن ها با علل و پیامدهای حسادت، در کنترل و کاهش حسادت موثر واقع شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!