نقد حقوقی اخلاقی قانون بیمه شخص ثالث از منظر رویکردهای پیشگیرانه با تاکید بر شخصی سازی مسیولیتprevention. Third party insurance

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 یکی از مهم ترین مسایل مرتبط با امنیت و سلامت شهروندان در جوامع مختلف، کاهش جرایم رانندگی است. قوانین بیمه نقش مهمی در اتخاذ راهبردهای پیشگیرانه در این زمینه دارند. این مقاله سعی دارد تا رویکرد قانون بیمه شخص ثالث در راستای پیشگیری از جرایم رانندگی را از حیث میزان توجه به شخصیت راننده، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

روش

 تحقیق حاضر از حیث روش، توصیفی تحلیلی است و از حیث شیوه گردآوری داده ها، به صورت کتابخانه ای انجام شده است.

ملاحظات اخلاقی: 

در تمامی مراحل این تحقیق از مطالعه اسناد تا تحلیل علمی سعی شده است تا اصول اخلاق در پژوهش رعایت شود و در تحلیل و نتیجه گیری نیز بر اساس اصل بی طرفی ارزشی و کنارگذاشتن ترجیحات شخصی عمل شود.

یافته ها

 قانون بیمه شخص ثالث رویکردهای پیشگیرانه را با تبعیت از اصول اخلاقی منع زیان رسانی و عدالت، از طریق ابزارهای مختلف، شامل توجه به ویژگی های راننده در صدور بیمه نامه، استقرار مسیولیت نهایی برای مقصر حادثه، تخفیف حق بیمه، آموزش و فرهنگ سازی، مطمح نظر قرار داده است، لیکن به واسطه عواملی چون تاکید بر صدور بیمه شخص ثالث بر مبنای ویژگی های خودرو و جبران محوربودن بیمه در مقایسه با پیشگیری محور بودن آن، عدم توجه کافی به فرهنگ سازی در راستای پیشگیری، ترجیح مسیولیت شرکت بیمه در پرونده های قضایی و تداوم نسبی اثر پوشش بیمه ای در افزایش حوادث رانندگی، کماکان دچار کاستی هایی در حوزه پیشگیری است.

نتیجه گیری

 با تاکید بر شخصی سازی مسیولیت و محوریت فرد و ویژگی های او در محاسبات بیمه در کنار تدابیر پیشگیرانه کیفری و غیر کیفری مشتمل بر ایجاد پرونده شخصیت، فرهنگ سازی و آموزش مستمر و اجرای صحیح و قاطع قوانین، اثر پیشگیرانه قانون بیمه شخص ثالث محقق خواهد گردید. 

زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2693124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!