کانت و داکینز؛ سنجش تفاسیر پیشا/ پسا تکاملی از طبیعت و اخلاق
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کانت به عنوان فیلسوف پیشاتکاملی شناخته می شود. زیرا محتویات متضاد با نظریه ی تکامل در نظام طبیعت شناختی و نیز در دستگاه اخلاقی او مشهود است؛ به نحوی که می توان مضامینی همچون محوریت اراده و نقش گسترده ی عقلانیت در نگاه او را در تقابلی صریح با اخلاق تکامل گرایانه- که مبتنی بر بخت، سازگاری و جهش طبیعی است- شناخت. با این حال، امکان تبادل رای همراه با توافق نسبی میان اخلاق کانتی و تکاملی ذاتا منتفی نبوده و به درک و استماع ما از آغاز و انجام اخلاق به روایت دو نظریه وابسته است. در این طریق، اگر طبیعت را مایل به توسعه ی حیات اخلاقی انسان بدانیم، یا اراده ی خویش فرمای آدمی را انکار کنیم، از کانت فاصله گرفته ایم؛ اما با اقرار به صبغه ی وحشی طبیعت، یا به قول داکینز با نظر به مقاومت خودخواهانه ی طبیعت در برابر اخلاق و متقابلا با تشریح نقاط برتری اراده ی انسان بر سوایق و غرایزش، هم سخنی قابل مشاهده ای را میان دو نظریه برقرار ساخته ایم. با این وصف و در تبادل با ایده ای امروزی ژن خودخواه، قانون اخلاقی کانت و اراده ای که واضع آن است، به عنوان یک محصول فرهنگی- تکاملی و عامل بقای موجه برای نوع انسانی تفسیر می شود.
کلیدواژگان:
اخلاق تکاملی ، داکینز ، ژن خودخواه ، طبیعت گرایی ، کانت
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2693695
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
عدالت و مراقبت در رساله قشیریه؛ ملاحظاتی از منظر اخلاق موقت دکارت
*، عاطفه سادات میرفاطمی
پژوهشنامه عرفان، بهار و تابستان 1403 -
مسئولیت اخلاقی در اندیشه ابن عربی و اسپینوزا؛ طرح چالش از منظر نظریه تکامل
*، فائزه شهرکی
نشریه مطالعات عرفانی، بهار و تابستان 1402