فضیلت فکری، تفکر انتقادی و آرمانهای آموزشی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

موضوع: موضوع اصلی این پژوهش بررسی مولفه های اصلی فضیلت فکری و تفکر اتقادی و ارتباط آنها با یکدیدگر در جهت تحقق آرمان های آموزشی است.

هدف

از مهمترین آرمان های آموزشی عبارت است از اینکه رشد معرفتی و رشد اخلاقی توامان و با هم صورت گیرند. تفکر انتقادی و فضیلت فکری دو رویکرد مهم آموزشی هستند که هدف اصلی آنها گام برداشتن در مسیر این آرمان آموزشی است. در این مقاله رابطه فضیلت فکری و تفکر انتقادی در جهت دستیابی به آرمان های آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روش

این مقاله اطلاعات به روش کتابخانه ای گردآوری شده سپس با روش توصیفی و تحلیل محتوا رابطه بین تفکرانتقادی و فضیلت فکری را در جهت دستیابی به آرمان های آموزشی مورد بحث و بررسی قرار داده است.

یافته ها

بر مبنای یافته های این پژوهش مشخص شد که مهمترین مولفه های فضیلت فکری عبارتند از مولفه های انگیزشی، عاطفی، قضاوت و موفقیت. مولفه های اصلی تفکر انتقادی نیز عبارت از ارزیابی استدلال (علت) و مولفه روح تفکر انتقادی است. فضیلت فکری و تفکر انتقادی متمایز از یکدیگر هستند هر چند برخی از ابعاد تفکر انتقادی با فضیلت فکری (همچون کنجکاوی، پشتکار ذهنی، گشودگی ذهنی، شجاعت فکری و...) همپوشانی نیز دارند. فضیلت فکری و تفکر انتقادی برای تحقق آرمان های آموزشی مکمل یکدیگر هستند.

نتایج

در همه رشته ها، تفکر انتقادی و فضایل فکری از مهم ترین اموری هستند که لازم است به دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده شود. فضایل فکری و تفکر انتقادی مقدمات لازم و ضروری برای یادگیری همه رشته های دانشگاهی هستند؛ زیرا جدا از آنکه باعث موفقیت های تحصیلی و دستیابی به تفکر برتر می شوند، در کارآمدی زندگی اجتماعی و شهروندی نیز بسیار موثر هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!