نظریه روح معنا و ایده شباهت خانوادگی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
براساس نظریه روح معنا، با تقریر امام خمینی، الفاظ برای مفاهیم عامه وضع شدهاند. یعنی برای مفهوم مقید به مصداق معین وضع نشدهاند؛ گرچه واضع گمان کند که مفهوم منحصر در یک مصداق است. بدین سان، مولفه یا روح مشترکی در میان همه الفاظ مشترکی وجود دارد که در یک ارتباط طولی در عوالم مختلف با هم قرار دارند؛ بنابراین، از منظر امام خمینی، در وضع الفاظ برای ارواح معانی، باید آنچه را که جامع بین افراد و محل تناسب و مابه الاشتراک میان آنهاست، مطمح نظر قرار داد؛ اما ویتگنشتاین زمانی ایده شباهت خانوادگی را بیان کرد که ذات گرایی متقدم خود را کنار گذاشت و از تعین معنا صرف نظر کرد. مفهوم شباهت خانوادگی در وهله اول با اشاره به مفهوم بازی ایضاح می شود. ویتگنشتاین متاخر معتقد است همان طور که هیچ چیز منحصربه فردی در بازی ها وجود ندارد که در همه آنها مشترک باشد، هیچ چیز منحصربه فردی در کاربردهای مختلف زبان نیز وجود ندارد که در همه آنها مشترک باشد؛ بلکه درست مانند بازی ها، نظامی از همپوشانی و تداخل شباهت ها وجود دارد؛ ولی نظریه روح معنا، برخلاف ایده شباهت خانوادگی، معتقد به ذات یا روح مشترکی است که در الفاظی وجود دارد که با معانی مختلف و در طول هم در عوالم متعدد قرار دارند؛ همان چیزی که ایده شباهت خانوادگی در پی الغای آن است. بدین سان، هدف این مقاله، نقد نظریه روح معنا براساس ایده شباهت خانوادگی است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 64
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2696833
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
عرفان شیعی یا قرائت شیعی از سنت عرفانی؟ براساس تعلیقات امام خمینی بر فصوص الحکم
*
نشریه پژوهش های هستی شناختی، بهار و تابستان 1403 -
تجلی ذوق عرفانی امام خمینی (ره) در مباحث اسما و اعیان ثابته
*
نشریه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، پاییز 1402