بیماری های قلبی عروقی عامل اول مرگ ومیر در استان خراسان جنوبی: نتایج دو دهه بررسی علل مرگ و میر

پیام:
نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مقاله به بررسی تغییرات علل مرگ ومیر در استان خراسان جنوبی طی سال های 1382 تا 1401 می پردازیم. بر اساس داده های موجود در "ثبت داده های مرگ ومیر" در معاونت بهداشتی دانشگاه، طی این20 سال، بیماری های قلبی عروقی شایع ترین علت مرگ بوده و میزان آن از حدود 20% در سال 1382 به حدود 8/37% در سال 1401 افزایش یافته است. حتی در دوران پاندمی کوید هم علت اول مرگ کلی در استان بیماری های قلبی عروقی بوده است. در سال 1401 شایع ترین علل مرگ ومیر به ترتیب بیماری های قلبی عروقی (8/37%)، بیماری های دستگاه تنفسی (2/15%)، سرطان ها (14%) و حوادث غیر عمدی (2/9%) بوده است. یکی از عوامل بسیار موثر در پیشگیری از این بیماری ها، توجه به"8 فاکتور اصلی سلامت قلب و عروق" می باشد؛ یعنی داشتن قند خون، فشارخون، چربی خون طبیعی یا کنترل شده، نمایه توده بدنی در محدوده طبیعی، فعالیت فیزیکی کافی، رژیم غذایی سالم، میزان کافی خواب شبانه، عدم مصرف سیگار. لازم است علاوه بر توجه هر فرد به این فاکتورها، دست اندرکاران سیستم بهداشتی در زمینه افزایش آگاهی و نگرش مردم در مورد این 8 فاکتور، برنامه ریزی مدون و مداوم داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 294
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2698319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!