ارتباط شاخص های IGF1 ،IGFBP3 ، BMI و دیسمنوره متعاقب 8 هفته تمرین ترکیبی (مقاومتی و هوازی) در زنان چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلال در روند ترشح برخی هورمون ها و افزایش وزن از عوامل اثرگذار بر دیسمنوره است. با توجه به اهمیت فعالیت بدنی بر پیشگیری و کنترل دیسمنوره، در این پژوهش به ارزیابی ارتباط بین شاخص های IGF1،IGFBP3 ، BMI و دیسمنوره متعاقب 8 هفته تمرین ترکیبی (مقاومتی و هوازی) در زنان چاق پرداخته شد.

روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی، 24 زن غیرفعال چاق 25 تا 37 سال، با BMI 30 تا 35 کیلوگرم بر مترمربع، به طور تصادفی به دو گروه (12 نفر) تمرین ترکیبی (مقاومتی و هوازی) و کنترل تقسیم شدند. تمرین ترکیبی شامل تمرین مقاومتی با شدت 67 تا 80 درصد قدرت بیشینه و تمرین هوازی با شدت 60 تا 85 درصد ضربان قلب بیشینه، به مدت 8 هفته و 3 روز در هفته انجام گرفت. نمونه خون 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین بعد از 12 ساعت ناشتایی اخذ و شاخص های IGF1 و IGFBP3 سنجش شد. شدت علائم جسمانی و روانی دیسمنوره با پرسشنامه استاندارد ارزیابی اختلالات قاعدگی موس (MDQ) ارزیابی شد.

یافته ها

نتایج آزمون همبستگی پیرسون ارتباط معناداری بین سطوح IGF1 و IGFBP3 در زنان چاق نشان نداد (0/73P≥ و 0/05=r) و بین سطوح 1-IGF و دیسمنوره ارتباط معناداری ثبت نشد (0/61 P≥ و 0/07=r). بین سطوح 1-IGF وBMI  ارتباط معناداری وجود داشت (0/04 P≤ و 0/11=r). نتایج آزمون همبستگی پیرسون ارتباط معناداری بین سطوح IGFBP3 و دیسمنوره زنان چاق ارایه نکرد (0/52 P≥ و 0/09=r)، اما بین سطوح BP3-IGF و  BMIارتباط معناداری مشاهده شد (0/04 P≥ و 0/29=r). بین دو شاخص دیسمنوره و BMI زنان چاق نیز ارتباط معناداری گزارش نشد (0/52 P≥ و 0/09=r).

نتیجه گیری

با توجه به عدم تفاوت معنادار بین دیسمنوره با شاخص هایIGF1 ،IGFBP3  و BMI بعد از یک تمرین ترکیبی، می توان نتیجه گرفت علائم دیسمنوره تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، لذا انجام مطالعات بیشتر پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 75
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2702184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!