رفتار خودکشی و پیشگیری از آن: آشنایی با استراتژی اتحاد اروپا علیه افسردگی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سخنان سردبیری شماره های قبل، با انواع رفتار خودکشی و ضرورت پیشگیری از آن ها در قالب استراتژی های چند وجهی آشنا شدیم [3-1]. یکی از مهمترین این استراتژی های چند وجهی که در کشورهای اروپایی در حال انجام است، با نام اتحاد اروپا علیه افسردگی(European Alliance Against Depression) شناخته می شود [4]. برای اولین بار، این استراتژی با عنوان اتحاد علیه افسردگی (The Alliance Against Depression) در سال 2001 میلادی، به مرحله اجرا درآمد [5]، اما در سال 2004 میلادی، واژه اروپا به نام این استراتژی اضافه شد. این رهیافت چند وجهی در ابتدا از چهار جزء تشکیل شده بود که عبارت بودند از [4]:1. گزارش صحیح و مطابق با دستورالعمل اخبار خودکشی در رسانه ها .
2. آموزش دروازه بانان، یعنی کسانی که در خط اول ارائه خدمات می توانند یک فرد خودکشی گرا را تشخیص داده و وی را برای دریافت خدمات و مراقبت های بیشتر، ارجاع دهند.
3. ارتقاء مراقبت های غربالگری و درمانی رفتار خودکشی در مجموعه مراقبت های اولیه بهداشتی و همچنین مراقبت های سلامت روان.
4. فراهم آوردن حمایت های لازم برای افراد در معرض خودکشی و خانواده های آنان.
لازم به توضیح است همان طور که از اسم این استراتژی چند وجهی بر می آید، هدف اصلی آن افزایش آگاهی و دانش اعضاء جامعه درباره بیماری افسردگی است. این رهیافت، یک استراتژی جامعه محور است که بعدها در سال 2009 میلادی، یک جزء دیگر به این برنامه اضافه شد که هدف آن، محدود کردن دسترسی به روش ها و ابزارهای مورد استفاده در خودکشی می باشد [6]. برای اجرای موفقیت آمیز این برنامه، گروه های مشاوره که مشتمل بر اعضاء گوناگونی در سطوح محلی، منطقه ای و ملی هستند، اجرای آن را به دقت تحت نظر دارند. شواهد نشان می دهد که وجود این گروه های مشاوره، به افزایش موفقیت آمیز برنامه، کمک های شایانی نموده است.
همچنین، ارزشیابی این برنامه پس از اجرا در کشورهای مختلف، حاکی از موفقیت برنامه در کاهش تا 24 درصدی موارد اقدام و خودکشی می باشد. البته، ذکر این نکته ضروری است که ارزشیابی های بعدی نشان داده است که اجرای این برنامه در کشورهای گوناگون اروپایی، نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. از این رو، ارزشیابی دائم و طولانی مدت این برنامه در کشورهای مختلف اروپایی، پیشنهاد شده است [7].

زبان:
فارسی
صفحات:
1235 تا 1236
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2702256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!