بررسی اثربخشی روش آرام سازی عضلانی بنسون بر اضطراب بیماران تحت همودیالیز در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

اضطراب یک اختلال روان پزشکی رایج در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بوده و آرام سازی عضلانی بنسون یک درمان غیرتهاجمی و غیر دارویی برای کاهش اضطراب و بهبود وضعیت است. با توجه به مشکلات این بیماران، به کارگیری این روش در تسکین این مشکلات مفید به نظر می رسد. لذا این مطالعه باهدف تعیین تاثیر روش آرام سازی عضلانی بنسون بر اضطراب بیماران تحت همودیالیز انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی که بر روی بیماران تحت همودیالیز در مراکز آموزشی درمانی طالقانی، و امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1401 انجام شد. با توجه به حجم نمونه محدود، با روش نمونه گیری در دسترس 60 بیمار تحت همودیالیز واجد شرایط انتخاب شدند و نمونه های موردمطالعه به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله پیش آزمونی از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه اضطراب بک به عمل آمد. در گروه مداخله، بیماران طی 8 جلسه آرام سازی بنسون را دریافت کردند. در پایان مداخله پرسشنامه مذکور توسط دو گروه مجددا تکمیل و داده ها توسط افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری کای دو اسکوئر و تی تست مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. 

یافته ها

در میانگین نمرات اضطراب در گروه آرام سازی بنسون قبل از مداخله و بعد از مداخله اختلاف آماری معناداری مشاهده گردید (p<0.001)؛ ولی در گروه کنترل در میانگین نمرات اضطراب اختلاف معنادار آماری مشاهده نگردید (P=0.687).

بحث و نتیجه گیری

معرفی و به کارگیری روش آرام سازی بنسون می تواند به عنوان یک روش موثر در کاهش اضطراب بیماران تحت همودیالیز استفاده شود. سیاست گذاران سلامت می توانند این روش مداخله را در محتوای درسی دانشجویان پرستاری قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
969 تا 977
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!