ارزیابی اثرات فیزیولوژیک اسپور قارچ Trichoderma sp.بر برخی فاکتورهای رشد، خون شناسی و آنالیز تقریبی ترکیب لاشه در بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
طی سال های متمادی با افزایش جمعیت، تقاضای روزافزون بشر برای مصرف مواد غذایی و اهمیت حفظ امنیت محیط زیست باعث گردیده تا محققین به استفاده از ریزجانداران برای افزایش میزان محصول در واحد سطح بیش از گذشته توجه نمایند. برخی سویه های قارچ تریکودرما  (Trichoderma sp.) به عنوان محرک رشد در گیاهان شناخته شده اند. حساسیت سویه های مختلف ماهی به مواد سمی متفاوت است، از این رو آزمایش های سم شناسی بر روی ماهیان مختلف صورت می گیرند. در این آزمایش 120 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) با 3 گونه قارچ تریکودرما (Trichoderma  afroharzianum، Trichoderma ghanens و Trichoderma lixii)، تیمار 1 (TC-1)، تیمار 2 (TC-3)، تیمار 3 (TC-4) و تیمار شاهد (CL) به صورت کاملا تصادفی تغذیه شدند. فاکتورهای رشد (میزان رشد روزانه، درصد افزایش وزن، ضریب رشد ویژه و ضریب تبدیل غذایی)، آنالیز تقریبی لاشه (پروتئین، چربی، خاکستر و رطوبت) و خون شناسی (هموگلوبین، هماتوکریت، گلبول سفید و قرمز، نوتروفیل، مونوسیت، لنفوسیت، میانگین هموگلوبین گلبول های قرمز (MCHC)، اندازه گلبول های قرمز (MCV)، متوسط هموگلوبین در گلبول های قرمز (MCH)) بررسی شدند. بهبود فاکتورهای رشد در تیمار (TC-3) اختلاف معنی داری با سایر تیمارها و گروه شاهد داشت. ارزیابی پارامترهای خونی در این تحقیق بیانگر آن بود که به صورت معنی داری قارچ تریکودرما منجر به کاهش سطح این فاکتورها در بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان می گردد. آنالیز لاشه بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان در تیمارهای تغذیه شده توسط سویه های مختلف تریکودرما نشان داد که میزان پروتئین، چربی و میزان رطوبت در گروه های شاهد و تیمارهای تغذیه شده با قارچ تریکودرما تفاوت معنی داری نداشتند، اما کمترین میزان کلسترول و تری گلیسیرید در شاهد مشاهده شد. با توجه به تغییر فاکتورهای هماتولوژی ماهی های تحت تیمار تغذیه شده با قارچ تریکودرما، سنجش این فاکتورها می تواند به عنوان یک شاخص زیستی، ابزار پایش و ارزیابی سلامت اکوسیستم های آبی بهره گرفت. با توجه به ضرورت استفاده از سموم شیمیایی کنترل آفات و سمیت آن ها حتی در غلظت های بسیار اندک بر ماهی، بررسی پیامدهای نامطلوب سموم شیمیایی بر سلامت آبزیان، از دیدگاه شیلاتی و محیط زیستی حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!