بررسی تفکرات حکمی در نقاشی پشت شیشه دوران صفویه
شیشه بستری است شفاف و فقط الیه ای است که در مقابل دید قرار میگیرد و در حالت کاربردی آن برای حفاظت در برابر نفوذ سرما و گرما و یا کاربردهای محافظتی استفاده میشود. البته کاربردهای آن بسیار متنوع است تا جایی که در بسیاری از اشیا کاربردی زندگی روزمره میتوان آن را دید. از آنجا که هنرمندان با ذهن خلاق خود هر لحظه در پی یافتن بستری جدید و مناسب برای ارائه اثر خود هستند و شیشه یکی از جذاب ترین چیزهای موجود از گذشته دور بوده است به خصوص زمانی که پای تفکرات مذهبی و حکمی به میان میآید. کاربرد وسیع شیشه را در معماری کلیسا و مساجد می توان دید. البته این فقط مختص به ایران نبوده و نیست و میتوان گفت هنر نقاشی پشت شیشه بستر اولیه اش در اروپا بوده است. از آنجایی که اروپاییان در نقاشی های پشت شیشه به جا مانده، به صورت وسیع از طرح ها و نمادهای مذهبی استفاده کرده اند در این پژوهش به بررسی این موضوع پرداخته شده که با توجه به اینکه هنر نقاشی پشت شیشه از اروپا به ایران وارد شد و در مبدا اولیه مذهب و تفکرات حکمی نقش بسیار زیادی را ایفا کرده است آیا در ایران در عهد صفویه نیز تفکرات مذهبی و حکمی روی این هنر تاثیر گذار بوده است؟ جامعه آماری این پژوهش به طور تصادفی از بین نمونه های موجود در اسناد و کتابهای موجود انتخاب شده و روش پژوهش توصیفی تاریخی و توسعه ای است. پژوهشگر پس از تحلیل و توصیف و همچنین تطبیق نمونه ها به این دست یافته که هر چند این هنر در عامه مردم رواج بسیاری داشته ولی باز هم ردپای تفکرات مذهبی و همچنین تفکرات حکمتانه در بسیاری از آثار قابل مشاهده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.