اینترنت اشیاء در معماری سازمانی شرکت های خدمات پس از فروش موتورسیکلت (مورد مطالعه کویر موتور)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه با ورود فناوری های نوینی که انقلاب صنعتی چهارم به ارمغان آورده است، سازمان ها می توانند بهره وری خود را بهبود ببخشند. و باتوجه به چالش های متعددی که در حوزه صنعت موتورسیکلت کشور وجود دارد؛ از جمله تحریم ها، و الزامات و فشارهای محیطی مختلف، شرکت های خدمات پس از فروش موتورسیکلت به استقرار یک سیستم مدیریتی فراگیر نرم افزاری مجبور هستند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی و مطرح شدن فناوری های جدید مانند اینترنت اشیا، سرویس هایی برای سازمان ها ارائه می شود که به کمک آن ها می توانند معماری سازمانی کارآمدتری از قبل داشته باشند. نتیجه این تحقیق طراحی معماری سازمانی مبتنی بر اینترنت اشیاء برای شرکت های خدمات پس از فروش در صنعت موتورسیکلت می باشد. برای رسیدن به این هدف واحد بازرسی یکی از شعب شرکت کویر موتور به عنوان مطالعه موردی انتخاب و با استفاده از یک قطعه سخت افزاری مبتنی بر اینترنت اشیاء، فرآیندهای آن بازنویسی شده است؛ سپس با انتخاب چارچوب معروف زکمن به عنوان معماری سازمانی، دو سطر نخست این چارچوب با اینترنت اشیاء بازنویسی شده و یک معماری سازمانی نوین مبتنی بر اینترنت اشیاء ایجاد شده است. در این تحقیق اینترنت اشیا متغیر مستقل و ستون های چارچوب زکمن (داده، کارکرد، شبکه، افراد، زمان، انگیزه) متغیر های وابسته می باشند. بر همین اساس شش فرضیه برای تحقیق در نظر گرفته و متناسب با سوالات تحقیق و فرضیه ها، پرسشنامه ای برای خبرگان علمی در حوزه معماری سازمانی و اینترنت اشیاء طراحی شد و پس از گردآوری نظر خبرگان و تجزیه و تحلیل پرسشنامه با آزمون مربع کای، پرسشنامه ای نیز برای متخصصین صنعت حمل و نقل (مدیران و کارشناسان متخصص حوزه فناوری اطلاعات شرکت های خدمات پس از فروش) طراحی و پس از تکمیل توسط آن ها و تجزیه و تحلیل با آزمون ویلکاکسون مرتبه سوم در خصوص فرضیه های تحقیق نتیجه گیری شد، که در نهایت از شش فرضیه تحقیق، فرضیه چهارم تحقیق مردود، و فرضیه اول، دوم، سوم و پنجم و ششم تایید شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 99
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2706359