تاثیر پروبیوتیک تولیدی از ماست و لاکتوباسیلوی خالص با و بدون اسیداولئیک بر فراسنجه های خونی و آنزیمی رت های نر سالم و دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این آزمایش 50 سر رت نر از نژاد ویستار به صورت کاملا تصادفی به دو گروه (25 سری) تقسیم شدند یک گروه 25 دیابت القا گردید.گروه های آزمایشی شامل: (سالم کنترل)، سالم دریافت کننده باکتری های مخلوط جداسازی شده از ماست، سالم دریافت کننده باکتری خالص لاکتوباسیل، سالم دریافت کننده باکتری های مخلوط جداسازی شده از ماست به علاوه اسیداولئیک، سالم دریافت کننده باکتری خالص لاکتوباسیل به علاوه اسیداولئیک، دیابتی کنترل، دیابتی دریافت کننده باکتری های مخلوط جداسازی شده از ماست، دیابتی دریافت کننده باکتری خالص لاکتوباسیل، دیابتی دریافت کننده باکتری های مخلوط جداسازی شده از ماست به علاوه اسیداولئیک و دیابتی دریافت کننده باکتری خالص لاکتوباسیل به علاوه اسیداولئیک. نتایج نشان داد در گروه موش های سالم، همه تیمارهای آزمایشی به طورمعنی داری سبب افزایش گلوکز، کلسترول و تری گلیسیرید خون و کاهش LDL شدند. در گروه موش های سالم پروبیوتیک لاکتوباسیلوس به طور معنی داری سبب کاهش HDL خون موش های سالم شد. در گروه موش های دیابتی مکمل سازی همه تیمارهای آزمایشی به طور معنی داری سبب کاهش گلوکز، کلسترول، LDL و HDL خون موش ها شد. در این گروه بیش ترین تاثیر کاهشی گلوکز، کلسترول و LDL خون مربوط به تیمار پروبیوتیک تولید شده از ماست به علاوه اسید اولئیک بود. در هر دو گروه سالم و دیابتی، تیمارهای آزمایشی به طورمعنی داری سبب افزایش سطوح سرمی آنزیم های کبدی (ALT، AST،ALP و CK) شدند. بیش ترین تاثیر افزایشی فعالیت سرمی آنزیم های کبدی در گروه دیابتی مربوط به تیمار لاکتوباسیلوس به علاوه اسید اولئیک بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 330
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!