بررسی تاریخچه دارویی بیماران مبتلا به سکته مغزی بستری در بیمارستان امام خمینی ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

امروزه سکته مغزی یکی از چالش های مهم در زمینه سلامت انسان ها به شمار می رود و از عمده دلایل معلولیت در جوامع است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاریخچه دارویی بیماران مبتلا به سکته مغزی بود.

مواد و روش کار

در این مطالعه توصیفی، سوابق بیماران بستری با تشخیص سکته مغزی ازنظر سابقه پزشکی بررسی شد. بدین منظور سوابق 200 بیمار بستری شده در شش ماهه اول سال 1399 ازنظر داروهای مصرفی و فراوانی دسته داروهای مصرفی ثبت شد. علاوه بر این، متغیرهای سن، جنسیت و بیماری های زمینه ای نیز ثبت و بررسی شد. در این تحقیق فایل های ناقص یا ناخوانا به عنوان معیار خروج در نظر گرفته شدند.

یافته ها

نتایج ما نشان داد ازنظر جنسیت 107 نفر (درصد53.5) مرد و 93 نفر (46.5درصد) زن بودند و ازنظر سنی نیز 13 بیمار (6.5درصد) سن کمتر از 45 سال، 76 بیمار (38درصد) در رنج سنی 45-65 سال و 111 بیمار (55.5درصد) نیز سن بالای 65 سال داشته اند که نشان می دهد بیماران مرد و با سن بالای 65 سال از فراوانی بیشتری برخوردار بودند. بررسی بیماری های زمینه ای بیماران دچار سکته مغزی نشان داد که شایع ترین بیماری های زمینه ای به ترتیب شامل پرفشاری خون، دیابت ملیتوس، سابقه سکته مغزی و بیماری های ایسکمیک قلبی می باشند و ازنظر تاریخچه دارویی نیز داروهایی که بیشتر مورداستفاده قرار گرفته بودند شامل آتورواستاتین، لوزارتان، آسپرین، متوپرولول و متفورمین بوده اند.

بحث و نتیجه گیری

بیشترین دسته های دارویی مورداستفاده در بیماران موردمطالعه شامل استاتین ها, مهارکننده های گیرنده های آنژیوتانسین، آنتی پلاکت ها، بتا بلوکرها و بی گوانیدها می باشند که اکثر آن ها دارای اثرات محافظتی بر سکته های مغزی می باشند. همچنین در بیماران موردبررسی، پرفشاری خون و دیابت ملیتوس بیشترین فراوانی را داشتند که پیشنهاد می شود این بیماران بیشتر مورد غربالگری و کنترل قرار گیرند تا از ابتلا به سکته های مغزی در جامعه کاسته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
816 تا 829
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!