بررسی اثر افزودن دوزهای 100 و 200 میلی گرم ترامادول به عنوان ادجوانت در بلوک اینتراسکالن توسط بوپی واکایین 0/25 درصد بر افرایش مدت بی دردی پس از عمل جراحی آرتروسکوپیک شانه در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران طی سال های 1395 الی 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف اصلی مطالعه فعلی بررسی میزان تاثیر دوزهای 100 و 200 میلی گرمی ترامادول ادجوانت پری نورال در بلوک اینتراسکالن توسط بوپی واکایین بر میزان بی دردی پس از اعمال جراحی آرتروسکوپیک شانه می باشد. در مطالعه تصادفی شده دوسویه کور ما شصت بیمار واجد صلاحیت بصورت پشت سر هم با آ اس آ کلاس یک و دو وارد مطالعه شده اند.

روش کار

قبل از انجام بلوک اینتراسکالن بیماران با دو میلیگرم میدازولام وریدی تحت سداسیون قرار می گرفتند و سپس بیماران بصورت تصادفی کاندیدای دریافت یکی از سه نوع ترکیب موجود جهت انجام بلوک اینتراسکالن می شدند. هر گروه مطالعه شامل بیست بیمار بوده ، در گروه اول که به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد، سی میلی لیتر از محلول بوپی واکایین بیست و پنج صدم درصد جهت انجام بلوک اینتراسکالن استفاده شد . جهت انجام بلوک اینتراسکالن در بیماران گروه دوم و سوم ترامادول پری نورال ادجوانت بترتیب با دوزهای صد و دویست میلی گرم به ترکیب بوپی واکایین بیست و پنج صدم درصد با حجم کلی سی میلی لیتر افزوده شد و در نهایت میزان درد و سدیشن بیمار در بازه های زمانی مشخص و میزان تجویز مسکن مخدری به بیمار و عوارض مرتبط طی بیست و چهار ساعت اول پس از انجام بلوک اینتراسکالن ثبت شد.

نتایج

میزان میانگین مدت زمان بی دردی پس از عمل جراحی بصورت معنی داری بین گروه های اول دوم و سوم متفاوت ومیانگین این زمان با افزایش میزان ترامادول ادجوانت مرتبط بوده است. همچنین تفاوت معنی داری در میزان مصرف کلی مورفین در طی بیست و چهار ساعت اول پس از انجام  توسط گروه سوم با گروه های اول و دوم مطالعه وجود داشت و این میزان واضحا در گروه سوم در مقایسه با گروه اول و دوم کمتر بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!